تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انواع آرتز ستون فقرات یا بریس و انواع روش ساخت بریس اسکولیوز

زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه

انحراف جانبی ستون فقرات که به اسکولیوز معروف است، نوعی اختلال در ستون فقرات است که با عارضه‌ی انحراف جانبی آن همراه است و می‌تواند به چرخش مهره‌ها نیز بی‌انجامد. اسکولیوز در دو نوع ساختاری و غیر ساختاری مورد تشخیص قرار می‌گیرد. دلیل بروز اسکولیوز ساختاری مادرزادی و در واقع بدون علت خاص است و نوع غیرساختار این اختلال می‌تواند به دلیل اسپاسم یا گرفتگی و یا ضعف یک‌طرفه عضلات در فرد، عادت به وضعیت‌ نادرست بدنی برای مدت طولانی، اختلاف میان طول پاها و عدم فعالیت جسمانی در بیمار رخ دهد. در این مطلب قصد داریم به توضیح روش ساخت بریس اسکولیوز و قیمت این ابزار درمانی با توجه به نوع بریس بپردازیم.

طراحی و ساخت بریس‌ اسکولیوز

روش ساخت بریس اسکولیوز با استفاده از اسکنرها و پرینترهای سه بعدی آغاز می‌شود. به طور کلی تکنولوژی اسکن سه بعدی در ساخت بریس‌های اصلاحی ستون فقرات به صورت دقیق و مطابق با ویژگی‌های فرد کاربرد زیادی دارد. در واقع اسکنرهای سه بعدی در روش ساخت بریس اسکولیوز جایگزین قالب‌گیری سنتی از ستون فقرات به منظور تعیین نقاط فشار و ویژگی‌های بریس مورد نظر می‌باشند. مرحله‌ی اسکن سه بعدی شامل ارائه‌ی یک عکس کلی از ستون فقرات، تعیین نقاط مهم در آن و دادن پیشنهادات بهتر در فرایند طراحی و تولید بریس اصلاحی است.

البته از نرم افزارهای طراحی، به منظور تعیین محل فشارها و دیگر جزییات نیز استفاده می‌شود. در نهایت یک فایل جامع و دقیق به پرینترهای سه بعدی ارسال می‌شود تا بریس اصلاحی ستون فقرات با توجه به ویژگی‌های ارائه شده ساخته شود. به همین دلیل است که گفته می‌شود پیشرفت‌های زیادی در روش ساخت بریس اسکولیوز انجام گرفته و بریس‌های تولید شده در مقایسه با نسل‌های قبلی دارای دقت و ظرافت بیشتری هستند.

انواع بریس برای درمان اسکولیوز

برای درک بهتر روش ساخت بریس اسکولیوز، لازم است انواع متفاوت موجود در بازار این بریس و ویژگی‎های هرکدام را بشناسیم. چند نوع بریس اصلاحی وجود دارد که البته در به طور کلی این مدل‌ها در روش ساخت بریس اسکولیوز تفاوت چندانی با هم ندارند، ولی دارای تفاوت‌های ظاهری و عملکردی می‌باشند. از جمله پرکاربردترین این بریس‌ها می‌توان به بریس میلواکی، بریس بوستون و بریس چارلستون اشاره کرد.

بریس میلواکی قدیمی‌ترین بریس در درمان اسکولیوز است که استفاده از آن در میان بیماران بسیار متداول می‌باشد. این مدل بریس از گردن تا لگن فرد را پوشش داده و از آلومینیوم، پلاستیکی و پیچ و مهره ساخته می شود. مکانیسم بریس میلواکی برای اصلاح انحراف جانبی ستون فقرات، کاربرد پدهای فشاری و کشش در این ناحیه است. برای تاثیرگذاری درست، لازم است این نوع بریس برای ۲۳ ساعت در طول شبانه روز پوشیده شود و علاوه بر آن تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی برای ستون فقرات نیز ضروری است.

مدت زمان لازم برای استفاده از این بریس توسط پزشک متخصص با توجه به مواردی مانند درجه‌ی انحراف و سن فرد مشخص می‌شود ولی حداقل زمان مورد نیاز بین ۱۲ تا ۱۸ ماه می‌باشد. به علاوه لازم است در طول فرایند درمان با بریس میلواکی ارزیابی‌های دوره‌ای برای بررسی روند پیشرفت و بهبودی انحراف و انجام تنظیمات لازم بر روی آن توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

بریس بوستون نوعی بریس یک تکه است که کل ناحیه تنه را پوشش داده و از مکانیسم پدهای فشاری به منظور اصلاح انحنای ستون فقرات استفاده می‌کند. با وجودی که این بریس نیز باید مانند میلواکی ۲۳ ساعت در شبانه‌روز پوشیده شود، ولی استفاده از آن توسط افراد با راحتی بیشتری همراه است.
بریس چارلستون نیز از بریس‌های قدیمی اصلاحی اسکولیوز است که به بریس خم کننده به یک طرف نیز معروف می‎باشد. این مدل بریس صرفا برای استفاده شبانه تجویز شده و باید در زمان خوابیدن مورد استفاده قرار گیرد. مکانیزم بریس چارلستون برای کمک به اصلاح ستون فقرات خم شدن به یک سمت و پدهای فشاری می‌باشد.

نحوه ساخت بریس اسکولیوز

همان‌گونه که گفتیم، روش ساخت بریس اسکولیوز به صورت سنتی شامل قالب‌گیری از نواحی مورد نظر با گچ بود. سپس گچ قالب‌گیری شده را از بدن بیمار خارج کرده و به ساخت یک قالب مطابق با آن اقدام می‌شد. البته قالب ساخته شده دقیق نبود و به اصلاخات دستی نیاز داشت. اما امروزه با کمک ایجاد تغییرات در روش ساخت بریس اسکولیوز با استفاده از تکنولوژی‌های روز، این فرایند راحت‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر قابل انجام است. به این صورت که در روش‌های جدید یک اسکن سه بعدی از ستون فقرات بیمار انجام می‌شود تا بتوان آن را در نرم‌افزارهای کامپیوتری و با کمک تکنولوژی CAD اصلاح نمود.

در واقع لازم است نقاط صحیح فشار بر روی تصویر سه بعدی ارائه شده از ستون فقرات مشخص و اصلاحات لازم برای آن صورت گیرد. به علاوه طراحی بریس و تشخیص درجات مناسب برای بیمار در این مرحله انجام می‌گردد. در نهایت بریس تولید شده با کمک سیستم CAM تراش داده شده و قالب مناسب برای بیمار آماده می‌شود تا در ساخت بریس‌های ستون فقرات مورد استفاده قرار گیرد.

مدت زمان استفاده از بریس

از بریس ارتوپدی، یا ارتز، برای حمایت کردن از یک قسمت و یا مفصل در بدن که ضعیف شده است، استفاده میشود. در صورتی که اکثر موارد از آنها برای مدت زمان کوتاهی استفاده می شود، به طور معمول بعد از ایجاد جراحت یا عمل های جراحی، برخی از بریس ها برای برطرف کردن مشکلات طولانی مدت مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از شرایطی که استفاده کردن در زمان طولانی از آرتز که ممکن است پزشک شما تجویز کند ، مواردی مثل: آرتروز،کژپشتی، افتادگی پا و کمر درد میباشد.

برخی بریس های ارتوپدی به شکل انفعالی استفاده میشود، بدین صورت که آنها به طور ساده از قسمتی که آسیب دیده و یا دچار ضعف شده حمایت می کند. یک نمونه از این دستگاه، ارتزهای مچ پا (AFO) میباشد که برای برطرف کردن افتادگی پا،که یک عارضه شایع بعد از سکته مغزی است رخ میدهد که موجب میشود توانایی کنترل کردن مفصل مچ پا توسط فرد از بین برود، مورد استفاده قرار میگیرد.. استفاده کردن از AFO در این شرایط، طرز قرار گرفتن صحیح پا و همچنین مچ پا را محافظت می کند، به شکلی که بیمار می تواند بدون خطر افتادن، راه رود.

بعضی دیگر از بریس های ارتوپدی دارای نقش پرکارتری هستند، آنها علاوه بر اینکه از ناحیه تضعیف شده حمایت میکنند، بلکه یک نیرو و فشار متضادی را هم ایجاد میکنند که نتیجه خوب و مطلوبی بدست آید . یک نمونه رایج برای این نوع دستگاه ها ، ارتوز زانو پا است که به علت آرتروز که همانطور که میدانید یک بیماری شایع میباشد که در تماس بین سطح استخوان ها موجب ایجاد درد میشود، از آن استفاده قرار میشود. ارتزهای آرتروز برای ایجاد فاصله استخوان ها و کم کردن درد و همینطور التهاب مورد استفاده قرار میگیرند. پزشک های معالج، با مشورت کردن با ارائه کننده ارتزهای خود، نوع ارتز مناسب با شرایط و نیازهای فردی بیمار را تعیین کرده و توصیه میکند.

از بریس PTB باید در همه مواقع حتی در هنگام شب‌ها استفاده شود مگر این که پزشک فیزیوتراپی برنامه زمانی دیگری را برای استفاده از آن تجویز کند. تنها برای موردهایی مثل: بهداشت شخصی، و تعویض لباس و در هنگام چک کردن پوست، بریس را باید خارج کرد . توصیه میشود بریس را در حالتی که فرد بر روی تخت دراز کشیده است و پاهای او در حالت راست قرار گرفته خارج کرد.

نکاتی برای استفاده از بریس

روزانه بریس خود را باید با آب و صابون با دست بشویید و آن را در معرض هوا قرار دهید و اجازه دهید خشک شود.

هفته ای یکبار می بایست بریس خود را به خوبی با الکل تمیز کرده و خشک شود.

اجزا و قسمت های آن را به طور منظم و مداوم بررسی کنید. اگر زمانی علائم پوسیدگی را در آن مشاهده کردید به طوری که عملکرد آن را با مشکل روبرو میکند حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

همواره یک تی شرت و یا زیرپوش صد درصد از جنس کتان در زیر بریس بپوشید.

مراقبت کردن بطور ویژه از پوست خود را فراموش نکنید زیرا بسیار مهم است. در صورت مراقبت نکردن پوست شما ممکن است زخم شود، برای پیشگیری از آسیب های پوستی، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که کمک کنید قسمت هایی از پوست که زیر بریس قرار دارد ضخیم تر شود‌مخصوصا قسمت هایی که فشار بیشتری بر روی آنها وارد میشود.

برای این منظور به نکاتی که در ادامه بیان میشود توجه کنید:

بصورت روزانه استحمام کنید.

قسمت هایی از بدن که زیر بریس قرار می گیرد را الکل زده و با دست بمالید. با این کار کمک زیادی به ضخیم تر شدن پوستتان خواهید کرد(انجام این عمل از زمانی که شروع به استفاده از بریس می کنید تا ۲ یا ۳ هفته ممکن است طول بکشد)

اگر قسمتی از بدن که در زیر بریس قرار گرفته است دچار درد شد به آن توجه زیادی داشته باشید .با خارج کردن بریس بعد از ۳۰ دقیقه باید قرمزی پوست از بین برود، و اگر بیشتر از این مدت طول کشید باز هم آن را چک کنید.


همواره یک تی شرت صد درصد از جنس کتان که بدون درز باشد بپوشید تا از ایجاد حساسیت و کوفتگی هایی که ممکن است درزها بوجود آورند پیشگیری کنید.

تا جایی که ممکن است بریس خود را سفت و محکم ببندید زیرا اگر شل باشد ممکن است به پوستتان آسیب بزند.

در هوای گرم و یا پوستی که به الکل حساسیت دارد می توانید از نشاسته ذرت استفاده کنید. تا جایی که ممکن است در اوایل نباید از کرم ها، لوسیون ها و دیگر پودرها استفاده کنید.به دلیل اینکه موجب نازک و ضعیف شدن پوست می شود و زودتر دچار آسیب میشوند.

نحوه استفاده از بریس

بریس PTB باید بر روی جوراب های خاصی استفاده کرد. این جوراب ها موجب جذب کردن تعریق میشود و فشارها و ضربات وارد شده به پاها را هم کاهش می‌دهد. این جوراب های مخصوص بر روی ساق و زانوی پا قرار می گیرند و در ضخامت های گوناگونی ساخته شده اند. همینطور باید از جوراب های کشی همراه با بریس PTB برای پوشش دادن قسمت های گوناگون پا استفاده کرد.

همانطور که گفتیم بریس حتماً باید روی جوراب ویژه PTB استفاده شود.شخص باید پس از اینکه پای خود را درون کفش قرار داد، لایه پشتی از جنس پلاستیک بریس را در پشت پای خود بگذارد ، سپس پای خود را اندکی درون کفش بالا بیاورد تا اینکه به اندازه ½ اینچ فاصله در بخش زیر پاشنه کفش بوجود آید. بعد میتواند لایه جلویی بریس را بر روی پای خود قرار دهد. اکنون باید لایه جلویی آن را بر لایه پشتی بریس محکم کند و بعد دو عدد نوار ولکرو را هم محکم ببندد. باید مطمئن شوید که جوراب در قسمت زیرین بریس مچاله نشده است.اوایل ممکن است حرکت کردن با بریس PTB سخت و مشکل باشد. بهتر است ابتدا در خانه استفاده کردن از بریس را تمرین کنید و سپس به خارج از منزل بروید.

در ابتدا بریس را به مدت یک ساعت پوشیده و استفاده کنید،بعد آن را خارج کنید و اجازه دهید پا استراحت کند و دوباره از آن استفاده کنید.این عمل را در چند روز نخست تمرین و تکرار کنید،و چند روز بعد زمان بیشتری را برای استفاده از آن اختصاص دهید.

پوست پاهای خود را بررسی کنید که دچار قرمزی شده باشد. و در صورتی که قرمزی پوست بعد از ۲۰ دقیقه برطرف نشد، می بایست فورا آن را درمان کرد. این مورد مخصوصا در مواردی مثل مبتلا بودن فرد به دیابت و یا کم شدن حس در قسمت پا بسیار مهم میباشد. در صورت مواجه شدن با هر کدام از مواردی که گفته شد باید به پزشک خود مراجعه کنید. امکان دارد برای استفاده کردن از بریس PTB نیاز به مقداری تنظیم کردن داشته باشد.که باید نزد سازنده آن بروید.

قیمت بریس اسکولیوز

قیمت بریس اسکولیوز برای افرادی که به دنبال انتخاب نوع مناسب برای استفاده از آن هستند، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است در کنار ارزیابی میزان انحراف و شرایط سنی و غیره، برای انتخاب مناسب‌ترین بریس براساس بودجه‌ی خود نیز با پزشک متخصص مشورت کنید و در نهایت یک بریس موثر برای خود سفارش دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با عوامل موثر در تعیین قیمت انواع بریس آشنا شوید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

عوامل مختلقی مانند نوع و مدل بریس اصلاحی، روش ساخت بریس اسکولیوز، میزان دقت و ظرافت به کار گرفته در آن و جنس مواد مورد استفاده در تهیه‌ی آن شامل آلومینیوم، پلاستیک و غیره، مکانیزم پدهای فشاری و جنس بدنه که هرچه سازگاری بیشتری با پوست داشته باشد، دارای قیمت بالاتری خواهد بود، در تعیین و در واقع در افزایش یا کاهش قیمت بریس اسکولیوز تاثیرگذار خواهند بود. البته نباید از عامل بسیار موثر داخلی یا وارداتی بودن بریس اصلاحی و هم‌چنین برند شرکت تولیدکننده نیز غافل شد.

در این مطلب با روش ساخت بریس اسکولیوز به دو روش قدیمی و پیشرفته آشنا شدیم و تفاوت‌های هر دو روش را با هم مرور کردیم. به علاوه با بررسی انواع بریس اصلاحی و عوامل موثر بر قیمت آن اطلاعات مفیدی در این مورد به دست آوردیم. در ادامه قصد داریم سوال «بریس چیست؟» را به اختصار و به زبان ساده توضیح دهیم و انواع بریس را معرفی کنیم. در ابتدا باید بگوییم که ارتوز که به آن بریس هم گفته می‌شود، وسایلی هستند که به سه دلیل ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد:

آرتز ستون فقرات و اصلاح وضعیت اندام

وقتی یکی از اندام بدن، حالت و وضعیت مناسبی نداشته باشد، از بریس‌ها برای اصلاح وضعیت بدن استفاده می‌شود. مثلا وقتی که شخصی دچار قوز پشتی یا اسکولیوز باشد. با استفاده از بریس مناسب می‌توان آن وضعیت را اصلاح کرد.

آرتز برای کمک به عملکرد عضو

گاهی ممکن است عضوی از بدن، حالت مناسبی داشته باشد، اما به دلایلی مانند جراحت، وارد شدن فشار و… به خوبی عمل نکند و شخص در آن ناحیه احساس درد کند. دردهایی مثل کمر درد، زانو درد، احساس درد در گردن و… . در این شرایط استفاده از بریس مناسب می‌تواند برای بهبود و درمان درد به شدت موثر باشد.

آرتز برای جایگزین عملکرد از دست رفته

به دانشی که به نحوه ساخت ارتوزها می‌پردازد، اورتوتیکز (Orthotics) یا ارتوپدی فنی می‌گویند و به شخصی که در این رشته تخصص دارد و بریس می‌سازد، ارتوتیست (Orthotist) می‌گویند. ارتوتیست باید از فیزیولوژی، بیومکانیک و آناتومی بدن اطلاع کافی داشته باشد تا بریس را متناسب با بدن بسازد.

کلینیک ارتوپدی فنی پیوند مجهز به دستگاه اسکنر سه بعدی Vorum است. از آنجایی که این دستگاه، قادر به اسکن دقیق بدن است، بریسی که با کمک اسکن این دستگاه ساخته می‌شود، بسیار دقیق و متناسب با بیمار است.

آرتزهای استاتیک و داینامیک

بریس‌ها از لحاظ کاربرد، به دو نوع استاتیک و داینامیک تقسیم بندی می‌شوند.

آرتروزهای استاتیک چیست ؟

برای درمان برخی از بیماری‌ها، لازم است تا مفصل کاملا بی‌حرکت بماند. ارتوز استاتیک برای مهار حرکت مفصل استفاده می‌شود. بی‌حرکتی باعث می‌شود تا به بافت‌های کنار مفصل که آسیب رسیده، فشاری وارد نشود و در نتیجه درد مفصل کم می‌شود.

آرتروز های داینامیک چیست ؟

گاهی ممکن است دامنه و زاویه حرکت مفصلی از مسیر طبیعی خود نباشد. در ارتوز داینامیک لولاهایی استفاده شده که بعد از پوشیدن، این لولاها هماهنگ با مفصل عمل می‌کنند و حرکت مفصل را کنترل می‌کند تا در یک جهت حرکت کند.
این وسایل باعث مهار شدن حرکت اضافی مفصل می‌شود و فشار به رباط مفصل را کاهش می‌دهد. به این ترتیب مفصل فرصتی پیدا می‌کند تا آسیب‌های خود را ترمیم کند.

انواع ارتوز یا بریس

ارتز یا بریس نام یک دستگاه یا وسیله ای می باشد که در ارتوپدی به جهت حمایت کردن بدن، مخصوصا از تنه و اندام تحتانی استفاده می شود که موجب حمایت از سنگینی وزن بدن، اصلاح کردن ناهنجاری ها و یه پیشگیری از ناهنجاری ها، همچنین کنترل کردن حرکت های ناخواسته و بهتر کردن عملکرد قسمت های متحرک بدن میشود. انواع آرتوز یا بریس عبارتند از :
 
آرتروزهای ستون فقرات

بریس های ستون فقرات برای ثابت نگه داشته یک یا چند مهره از ستون فقرات استفاده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به مقاله معرفی ارتوزهای ستون فقرات مراجعه کنید
برای اطلاعات بیشتر در باره بریس ستون فقرات می‌توانید مطلب «ارتوزهای ستون فقرات و انواع آن را بشناسید» را بخوانید.

آرتروزهای اندام تحتانی

بریس‌های اندام تحتانی بسیار متنوع است. از بریس اندام تحتانی برای کنترل و مهار حرکت مفصل ران، زانو، مچ پا و همچنین مفصل‌های کوچک کف پا استفاده می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر در باره بریس ستون فقرات می‌توانید مطلب «ارتوزهای اندام تحتانی و انواع آن را بشناسید» را بخوانید.

آرتروزهای اندام فوقانی

بریس اندام فوقانی، اغلب برای کنترل کردن حرکت شانه، آرنج، مچ و انگشتان ساخته و استفاده می‌شود.
برای اطلاعات بیشتر در باره بریس ستون فقرات می‌توانید مطلب «ارتوز اندام فوقانی و انواع آن را بشناسید» را بخوانید.

کفش و کفی طبی

کفش و کفی طبی نوعی بریس هستند که برای درمان عارضه‌هایی مانند خارپاشنه و یا فرم دهی به کف پا و یا توزیع متناسب فشار در کف پا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برای اطلاعات بیشتر در باره بریس ستون فقرات می‌توانید مطلب «همه چیز در مورد کفش‌ها و کفی‌های طبی» را بخوانید.

آرتروزهای اطفال

ارتوزهای اطفال یا ارتوزهای پدیاتریک (Pediatric Orthoses) شاخه‌ای از علم ارتوز و پروتز است که در آن به طراحی و ساخت ارتوزهای اطفال پرداخته می‌شود. عوامل بیماری زا می‌توانند قبل از زایمان، در حین زایمان و پس از آن، سبب ایجاد بدشکلی یا دفورمیتی در نوزادان شوند. استفاده از ارتوز در سنین کودکی سبب پیشگیری از ایجاد مشکلات و دفورمیتی‌های بیشتر و ثابت که درمان دشوارتری را در بزرگسالی به همراه دارد، می‌شود. ارتوزهای اصلاحی جمجمه نوزادان، کلاب فوت، پاولیک هارنس مختص در رفتگی مادرزادی لگن، بریس‌های اصلاحی برای درمان زانوی پرانتزی یا ایکس لگ مثالی از این دسته هستند.
برای اطلاعات بیشتر در باره بریس ستون فقرات می‌توانید مطلب «ارتوزهای کودکان و کاربرد انواع آن‌ها» را بخوانید.

معرفی اسکنر سه بعدی وروم برای ساخت انواع بریس یا ارتو

کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز پیوند با استفاده از دستگاه اسکنر سه‌بعدی وروم، قادر به اسکن بدن برای ساخت انواع بریس یا ارتوز است. در این روش، ساخت ارتوز به صورت پقیق‌ترین حالت و بدون نیاز به گچ گیری و تماس با بدن انجام می‌گیرد.

معرفی امکانات اسکنر سه بعدی وروم برای ساخت انواع بریس یا ارتوز که در کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات

اسکولیوز ستون فقرات نوعی اختلال شامل انحراف جانبی ستون فقرات است که می‌تواند با چرخش مهره‌ها نیز همراه باشد. علل ابتلا به این مشکل می‌تواند بدون هیچ دلیلی و به صورت ژنتیکی از بدو تولد یا ناشی از عادات نادرست روزمره و عدم فعالیت جسمانی باشد. به هر حال این اختلال در افراد به هر دلیلی که ایجاد شود، نیاز به تشخیص زودهنگام به منظور درمان موثر دارد. یکی از موثرترین روش‌ها که هم در درمان و هم در تشخیص این بیماری کاربرد دارد، استفاده از اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات است که در این مطلب قصد داریم در مورد این وسیله‌ی پیشرفته اطلاعاتی به شما ارائه دهیم.

طراحی و ساخت بریس‌ ستون فقرات

در گذشته به منظور طراحی و ساخت بریس ستون فقرات از گچ‌گیری بیمار استفاده می‌شد. به این صورت که پس از انجام گچ‌گیری، آن را از بدن خارج کرده و مطابق با گچ قالبی برای ساخت بریس ستون فقرات تهیه می‌شد که البته در نهایت به اصلاحات دستی نیاز داشت. اما امروزه با کمک تکنولوژی‌های روز و در واقع ابزار دقیق اسکنر ساخت بریس ستون فقرات، انجام این کار به صورت آسان، سریع و دقیق امکان‌پذیر شده است. در این روش از اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات به منظور انجام اسکن سه بعدی و دقیق از ستون فقرات بیمار استفاده می‌شود.

به علاوه این اسکن سه بعدی قابل اصلاح در کامپیوتر با کمک تکنولوژی CAD نیز هست. در واقع فرایند ساخت بریس ستون فقرات شامل تهیه‌ی شمایل سه بعدی از بدن بیمار، انجام اصلاحات مورد نیاز، تعیین نقاط صحیح فشار و طراحی درجات مناسب برای بیمار است. در نهایت قالب تهیه شده با استفاده از سیستم CAM تراش داده می‌شود و قالب نهایی کاملا مطابق با ستون فقرات بیمار و مناسب برای آن تهیه می‌شود. از این قالب مناسب به منظور ساخت بریس‌ ستون فقرات استفاده می‌گردد.

اسکن ستون فقرات و ساخت بریس ستون فقرات

همان‌گونه که گفتیم، اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات به منظور اسکن سه بعدی در اولین مرحله‌ی ساخت بریس‌های اصلاحی ستون فقرات کاربرد موثری دارد. کارشناس ارتوز و پروتز ارتوپدی فنی به جای قالب‌گیری با گچ به روش سنتی از ستون فقرات، از اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات به منظور اندازه‌گیری و قالب‌گیری لازم در ساخت بریس‌های اصلاحی استفاده می‌کنند. اسکن سه بعدی انجام شده شامل عکس کلی از ستون فقرات، نقاط مهم مورد نظر در ستون فقرات و پیشنهاد اصلاحی برای طراحی بریس می‌باشد.

پس از اسکن توسط نرم افزارهای طراحی، نوبت به اصلاح اسکن سه بعدی و تعیین محل فشارها و دیگر جزییات مطبق با بدشکلی ستون فقرات است. این مرحله توسط نرم‌افزار مخصوص انجام می‌شود و خروجی نهایی یک فایل است که به پرینترهای سه بعدی فرستاده می‌شود تا در نهایت بریس اصلاحی ستون فقرات با دقت و مطابق با طرح معین شده، تراش داده و ساخته شود. ساخت بریس‌های اصلاحی با اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات هنوز در حال بررسی و مطالعات بالینی است و از نظر روش ساخت به عنوان جدیدترین نوع بریس اصلاحی شناخته می‌شود.

ساخت بریس ستون فقرات با اسکنر سه بعدی

اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات کارکردی مشابه با دوربین معمولی دارد. با این تفاوت که به جای تصویری دو بعدی، مدلی سه بعدی به ما ارائه می‌دهد. بنابراین فرایند انجام اسکن به راحتی اجرا می‌شود. به این صورت که پس از قرار دادن بیمار بر روی یک صفحه‌ی گردان، با چرخش آهسته صفحه گردان اسکنر شروع به اسکن و عکسبرداری به تعداد لازم از قسمت‌های مورد نظر بدن بیمار می‌کند.
این روش به سرعت و نهایتا طی ۳۰ ثانیه اجرا می‌شود. به علاوه این امکان برای متخصصان فراهم خواهد بود که همزمان با انجام عکس‌برداری، به تحلیل تصاویر حاصل با کمک نرم‌افزارهای اختصاصی اقدام نمایند. دلیل این قابلیت وجود یک نرم‌افزار متصل به اسکنر و ترکیب تمام تصاویر اسکن شده در قالب یک مدل کامل است.
اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات علاوه بر تسهیل و افزایش دقت و کیفیت تصویربرداری برای تشخیص اسکولیوز، به منظور نظارت در روند درمان نیز به متخصصان کمک می‌کند. به این صورت که با انجام اسکن سه بعدی در طی مراحل درمان، روند پیشرفت یا بهبودی بیمار را نشان می‌دهد.
ساخت بریس با استفاده از اسکنر ساخت بریس ستون فقرات در مقایسه با روش‌های سنتی گذشته دارای مزایایی به شرح زیر است:

  • استفاده از این روش فاقد عوارض جانبی برای مثال عوارض ناشی از رادیوگرافی است.
  • استفاده از اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات موجب افزایش سرعت، دقت و ظرافت محصول نهایی می‌شود.
  • با استفاده از این روش محدودیت‌ کمتری برای بیمار به خصوص در انجام فعالیت‌های روزانه ایجاد می‌‌شود. هم‌چنین اثر بخشی بیشتری در تعیین نقاط فشار خواهد داشت.

ناهنجاری‌های مربوط به ستون فقرات و به خصوص اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد، ولی معمولا در نوجوانی نشان داده می‌شود. به علاوه ممکن است افراد در سنین بالاتر نیز به دلیل سانحه یا ساییدگی دیسک‌های ستون فقرات به چنین مشکلاتی دچار شوند. به طور کلی اسکولیوز در صورت تشخیص در سنین کمتر یا اوایل بروز مشکل، فرایند درمان راحت‌تر و سریع‌تری خواهد داشت. برعکس در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند به بروز مشکلات دیگری نیز منجر شود.

به همین دلیل لازم است افراد و به خصوص والدین کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشند و فرایندهایی مانند غربالگری و چک‌آپ را حداقل سالی یک بار در نظر داشته باشند. به طور ویژه کلینیک‌های ارتوپدی مجهز به دستگاه‌های پیشرفته مانند اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات، به دلیل دقت تشخیصی بالا می‌تواند در تعیین میزان انحراف ایجاد شده و میزان پیشرفت بیماری به پزشکان کمک کند و بنابراین درمان بهتری نیز حاصل خواهد شد.

در این مطلب با کاربرد، ویژگی ها و مزایای اسکنر تخصصی ساخت بریس ستون فقرات آشنا شدیم و تفاوت‌های ساخت بریس با این روش اسکن را در مقایسه با روش‌های قدیمی مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی اسکنر ساخت بریس ستون فقرات علاوه بر کمک به تشخیص دقیق و به موقع هرگونه ناهنجاری و بدشکلی‌ در ستون فقرات، در کارایی بالای فرایند درمان ناهنجاری‌های ستون فقرات نیز نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan