تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

ارتوزهای اندام تحتانی و انواع آن را بشناسید

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ارتوزهای اندام تحتانی وسیله‌هایی اند که با کنترل حرکت، حمایت، کاهش درد، توزیع فشار و تصحیح بدشکلی‌ها، باعث بهبود عملکرد اندام تحتانی می‌شوند.

ارتوز-اندام-تحتانی

ارتوزهای اندام تحتانی به دو دسته‌ی ارتوزهای استاتیک و ارتوزهای داینامیک تقسیم می‌شوند. ارتوز استاتیک ارتوزی سخت است که برای حمایت از ساختارهای ضعیف یا فلج مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتوز داینامیک به تسهیل حرکات بدن و بهبود عملکرد کمک می‌کند.
در بیشتر این ارتوزها از سیستم سه نقطه فشار استفاده می‌شود.

ارتوز مورد استفاده باید سبک، قوی، بادوام و از لحاظ ظاهری قابل قبول باشد.

این ارتوزها ممکن است از جنس فلز، پلاستیک، چرم، مواد مصنوعی یا ترکیبی از این موارد ساخته شوند. مواد پلاستیکی رایج‌ترین ماده جهت ساخت این ارتوزها هستند. در مورد بهترین نحوه ساخت ارتوز‌ها در مطالب دیگر توضیح داده ایم.

انواع ارتوزهای اندام تحتانی

ارتوزهای پا (Foot Orthosis)

کاپ-پاشنه

این ارتوزها در کف پا قرار می‌گیرند. این ارتوزها به عادی‌سازی بیومکانیک‌های پای غیرطبیعی کمک می‌کنند. رایج‌ترین ارتوزهای پا:

  • UCBL
  • کاپ پاشنه
  • کفی سزاموئید

ارتوزهای مچ–پا (AFO)

ارتوز-مچ-پا

این نوع ارتوزها بیشتر برای ضعف یا فلج عضلات حرکت دهنده‌ی مچ پا مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیگر موارد استفاده از AFOها شامل جلوگیری یا اصلاح بدشکلی‌ها و کاهش میزان تحمل وزن است. این ارتوزها همچنین میزان مصرف انرژی راه رفتن را در بیماران ناتوان کاهش می‌دهند.

بیشتر AFOها از جنس ترموپلاستیک ساخته می‌شوند. میزان سختی آن‌ها به میزان ضخامت پلاستیک و ساختار ارتوز بستگی دارد.

AFOها را بر اساس نیاز بیمار و تجویز پزشک، در طرح‌ها و ساختارهای مختلفی می‌سازند.

برخی AFOها را از جنس فلز می‌سازند و در انتهای آن‌ها مفاصل مچ و کفش‌های مخصوص نصب می‌کنند. این مفصل را بر اساس ویژگی‌های خاص عارضه، ممکن است در درجات مختلف تنظیم کنند.

ارتوزهای زانو-مچ-پا (KAFO)

ارتوز-زانو-و-مچ-پا

این ارتوزها معمولا در موارد ضعف عضله‌ی چهارسر و برای حفظ ثبات زانو (در مواردی مانند زانوی ضربدری یا عقب زدگی زانو) به کار می‌روند.

KAFOها هم مفاصل متنوعی دارند که با توجه به نیاز بیمار انتخاب می‌شوند.

ارتوزهای زانو (KO)

ارتوز-زانو

این ارتوزها فقط مفصل زانو را پوشش می‌دهند. بیشتر استفاده‌ی این ارتوزها در مواردی مانند حفظ ثبات زانو، مشکلات استخوان کشکک و پارگی‌های عناصر مفصل زانو است. بیمار‌های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت هم ممکن است به این ارتوزها نیاز داشته باشند.

ارتوزهای هیپ-زانو-مچ-پا (HKAFO)

HKAFO

این ارتوزها تمام اندام تحتانی از جمله مفصل بین استخوان ران و لگن را هم در بر می‌گیرند. کاربرد HKAFOها بیشتر در به حرکت درآوردن بیماران مبتلا به فلج اندام تحتانی (مانند کودکان فلج مغزی) است. کار با این ارتوزها دشوار است و به راهنمایی‌های یک ارتوزیست و یک کاردرمانگر یا فیزیوتراپیست نیاز دارد.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan