تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انحراف شست پا یا هالوکس ولگوس

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 هالوکس ولگوس، یکی از رایج ترین دفورمیتی‌ها و مشکلات پا محسوب می شود که باعث نگرانی اکثر افراد است و کیفیت زندگی را کاهش می دهد؛ چرا که عملکرد پا تحت تاثیر قرار می گیرد و درد آن عاملی برای ایجاد استرس و ناراحتی است. این انحراف به صورت پیشرونده در اولین مفصل انگشت پا رخ می دهد و بیومکانیک مفصل را دچار اختلال می کند. در گذشته این مشکل به استفاده از کفش های پنجه باریک و تنگ نسبت داده می شد؛ اما مطالعات نشان می دهد که عامل این انحراف، صافی کف پا و چرخش به داخل (پرونیشن) است.

انحراف شست پا یا هالوکس ولگوس

بونیون (نام دیگر این عرضه) ، یک برآمدگی استخوانی دردناک در قسمت خارجی انگشت شست پا است که به واسطه ی این انحراف و فشار زیاد روی مفصل شست پا (مفصل متاتارسوفالنژیال) به وجود می آید. کفش­ه‌ای پنجه باریک یا کفش‌های تنگ و ایستادن طولانی مدت می تواند باعث درد بیشتر در بونیون شود. این مشکل ساختاری باعث محدودیت حرکتی و اثرگذاری بر روی سایر انگشتان نیز می شود.

چه کسانی ممکن است درگیر بونیون شوند؟

از هر سه آمریکایی، یک نفر دارای بونیون است. این بیماری در افراد مسن و به خصوص در خانم ها شایع تر بوده و می­تواند یک یا هر دو پا را درگیر کند.

بونیون

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است احتمال ابتلا به هالوکس ولگوس افزایش می یابد:

  • سابقه خانوادگی به علت مشکلات ساختاری ارثی پا، مانند صافی کف پا
  • آسیب دیدگی پا
  • بیماری های التهابی، مانند آرتریت روماتوئید

نشانه های بونیون چیست؟

بونیون از یک کلمه یونانی برای شلغم گرفته شده است. بونیون شبیه شلغم قرمز و متورم است.

علایم دیگر عبارتند از:

  • ناتوانی در خم کردن انگشت شست پا و یا درد و سوزش هنگام تلاش برای خم کردن آن
  • مشکل در پوشیدن کفش‌های معمولی
  • میخچه یا پینه ( پوست ضخیم شده)
  • انگشت چکشی
  • بی حسی در انگشت شست پا

از کجا بفهمیم، دارای کجی شست پا هستیم؟

یک راه ساده و علمی برای تشخیص انحراف شست پا وجود دارد که مقیاس منچستر نام دارد. این مقیاس شامل عکس های استاندارد شده از چهار نوع هالوکس ولگوس است: نرمال، خفیف، متوسط ​​و شدید؛ تحقیقات نشان داده است که این مقیاس دارای روایی و پایایی بالایی است و قابل اعتماد است.

این مقیاس برای تعیین شدت انحراف کاربرد دارد.

کجی شست پا

شما می توانید پای خود را با این عکس مقایسه کنید و متوجه شدت انحراف شست خود شوید.

در کلینیک پیوند، معاینه فیزیکی از پای شما توسط متخصصین این امر انجام می شود. توجه داشته باشید که برای تشخیص حتما نیاز به عکس رادیولوژی نیست و در صورت لزوم، گرفتن عکس پیشنهاد می شود. معاینه پا، باید در حالت نشسته و ایستاده انجام می شود.

درمانگر شما به تغییر شکل پا در هنگام تحمل وزن (به طور کلی برجسته می شود) توجه می کند و ارتفاع قوس طولی پا و ارتباط آن با دیگر انگشتان را مدنظر قرار می دهد.

تشخیص افتراقی

هالوکس ولگوس را می توان با سایر بیماری ها یا آسیب ها در حین تشخیص اشتباه گرفت. در مراحل اولیه، قرمزی و درد را می توان با التهاب، عفونت یا نقرس اولین مفصل اشتباه گرفت. درد نقرس به طور ناگهانی ظاهر می شود، در حالی که شروع تدریجی با هالوکس والگوس است. همچنین، سطح اسید اوریک را می توان برای افتراق بین این دو بیماری آزمایش کرد (زیرا در بیماران مبتلا به نقرس افزایش می یابد).

راه درمان هالوکس ولگوس چیست؟

درمان ها اغلب برای تسکین علایم به کار می روند. این درمان ها عبارتند از:

  • پد بونیون: پدهای بونین که بدون نسخه عرضه می شود، می تواند ناحیه برجسته در قسمت خارجی انگشت شست را محافظت کند و درد را کاهش دهد. همچنین استفاده از تیپ های پزشکی برای نگه داشتن پا در وضعیت صحیح نیز کمک می کند.
  • تغییر کفش: استفاده از کفش های پنجه پهن با عمق کافی می تواند فشار وارده بر انگشت شست را کاهش دهد. ( در رابطه با این مورد پیشنهاد می‌شود مطلب «اگر بونیون یا انحراف شست پا دارید‌ کدام کفش برای شما مناسب است؟» را مطالعه کنید. )
  • ارتوز: کفی های سفارشی ساخت، برای کنترل الایمنت پا مانند پرونیشن که ممکن است در ایجاد هالوکس ولگوس نقش داشته باشد، استفاده می شود. همچنین با استفاده از جداکننده های بین انگشتی می توان بین انگشت شست و انگشت دوم فاصله ایجاد کرد. اسپلینت های شبانه برای صاف نگه داشتن انگشت شست پا به هنگام خواب استفاده می کنند. و در کاهش درد نقش بسزایی دارند.
  • مسکن ها: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را می توان با کمپرس یخ ترکیب کرد که به کاهش درد و تورم کمک می کند.
  • فیزیوتراپی: ماساژ، فیزیوتراپی و اولتراسوندتراپی برای کاهش درد و التهاب کمک می کند. در واقع بهبود قدرت عضلانی در اطراف بونیون باعث بهبود الایمنت می شود.
  • تزریق: تزریق استروئید ممکن است درد و تورم را کاهش دهد ولی در صورت تزریق مکرر و تزریق داخل مفصل آسیب زاست.
  • جراحی: اگر درمان های غیر جراحی موثر واقع نشود و راه رفتن بسیار دردناک باشد، جراحی توصیه می شود.

چگونه می توان از بونیون جلوگیری کرد؟

کفش مناسب برای جلوگیری از ایجاد بونیون و یا بدتر شدن آن کمک می کند. به طور کلی باید از پوشیدن کفش های پنجه باریک و پاشنه بلند که به پنجه پا فشار وارد می کند، اجتناب کرد. مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از کفی های طبی که قوس طولی پا را دربر می گیرد، در پیشگیری و درمان این اختلال بسیار موفق و اثر بخش است. در کلینیک پیوند پس از ارزیابی و معاینه ی بالینی پا، بسته به شدت انحراف و نوع شیوه زندگی شما، پیشنهادات درمانی مناسب برای شما در نظر گرفته می شود.

ساخت کفی طبی، صندل های طبی و اسپلینت های شبانه برای انحراف شست پا در کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز پیوند انجام می شود.

اسپلینت

این اسپلینت ها، با داشتن مفصل امکان راه رفتن بدون کفش را برای شما فراهم می کنند. راستای مفصل را داخل بریس اصلاح می کنند. ارتوزهای شبانه باید به طور میانگین ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز پوشیده شوند، به راحتی باز و بسته می شوند و بسیار سبک هستند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan