تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اگر بونیون یا انحراف شست پا دارید‌ کدام کفش برای شما مناسب است؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بونیون

بونیون یا هالوکس والگوس (Hallux Valgus) نوعی بدشکلی انگشت شست پا است که در زبان فارسی به آن انحراف شست پا ، قوز شست یا شست کجی هم می‌گویند. این پدیده در انگشتان پا شایع است و ۹۰٪ موارد آن در زنان رخ می‌دهد.
بونیون‌ها می‌توانند دردناک باشند. این عارضه معمولا با پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می‌شود و در صورت تداوم پوشیدن این کفش‌ها، بزرگ و دردناک می‌شود. اگر بونیون دارید، انتخاب کفش مناسب برای شما موضوعی حیاتی است.

این برآمدگی زمانی ایجاد می‌شود که استخوان تشکیل دهنده‌ی مفصل انگشت شست از راستای خود خارج شود.

علت آن ممکن است استفاده از کفش‌های نوک تیز باشد که انگشتان را به هم می‌فشارند.

بونیون ها می‌توانند با خشک کردن مفصل انگشت شست، فشار را به دیگر انگشتان منتقل کرده و راه رفتن را سخت کنند. این فشار ممکن است به تدریج انگشتان دیگر را هم خم کند.

وقتی بونیون برآمده شد و شکل پای شما عوض شد، استفاده از کفش سخت می‌شود. پوشیدن کفش‌های نوک تیز مخصوصا به دلیل فشاری که به بونیون وارد می‌کنند دردناک خواهد بود.

برخی از شرایطی که به شدید شدن بونیون کمک می کند شامل صافی کف پا ، رباط های بیش از حد انعطاف پذیر و ساختار غیر طبیعی استخوان اند.

برخی از کارشناسان معتقدند کفش هایی که به متناسب نیستند باعث ایجاد بونیون می شود؛ اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند کفش ها تاثیری در به وجود آمدن این عارضه ندارند و تنها باعث تشدید این عارضه می‌شوند.

عوامل ایجاد بونیون

هنوز علت قطعی برای انحراف شست پا مشخص نشده است. اما به طور کلی عوامل احتمالی بروز این بدشکلی را موارد زیر می‌دانند:

  • ساختار ناقص پا ، که ارثی است.
  • برخی از شرایطی که به ایجاد قوز شست کمک می کند شامل صافی کف پا ، رباط های بیش از حد انعطاف پذیر و ساختار غیر طبیعی استخوان است.
  • برخی از کارشناسان معتقدند کفش هایی که مناسب نیستند باعث ایجاد بونیون می شوند ، اما برخی دیگر فکر می کنند کفش ها فقط یک مشکل ساختاری موجود را بدتر می کنند.

عواملی که باعث تشدید بونیون می‌شود

  • کفش های تنگ یا خیلی ریز که باعث جمع شدن انگشتان پا و فشار آوردن روی انگشت شست می شود
  • کفش هایی که پاشنه بلند یا پنجه باریک دارند
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • علائم آرتروز در پاها
کفش مناسب هالوکس والگوس

به چه کفش هایی نیاز دارم؟

اگر بونیون شما کوچک است، تمام چیزی که نیاز دارید یک کفش راحت با سرپنجه‌ی جادار است. پاشنه‌ی کفش باید کوتاه باشد (کمتر از دو تا پنج سانتی‌متر)، و در سرپنجه فضای کافی برای قرارگیری انگشتان داشته باشد. برای این کار ممکن است به کفشی با نیم سایز بزرگتر احتیاج داشته باشید.

هم‌چنین ممکن است نیاز باشد کفشی با عمق بیشتر (نیم تا یک سانتی متر) بخرید. عمق بیشتر کفش، فضای بیشتری برای تطابق با پینه‌ها یا میخچه‌های احتمالی کف پای شما فراهم می‌کند. همچنین فضای بیشتری برای استفاده از کفی‌های حمایت کننده‌ی پا خواهید داشت. اگر بونیون باعث بدشکلی بیش از حد پای شما شده است، می‌توانید برای ساخت کفش‌های طبی مخصوص شکل پای خود اقدام کنید.

گاهی اوقات به جای خرید کفش‌های جدید، می‌توانید کفش‌هایی که دارید را اصلاح کنید. کفاشی‌ها می‌توانند با قالب زدن کفش، ناحیه‌ی پنجه را گشادتر کنند. همچنین می‌توانید از کفی‌های ارتوزی استفاده کنید. این کفی‌ها که با روش های مختلفی ساخته می‌شوند، فشار را از کف پاهایتان بر‌می‌دارند و استفاده از کفش را راحت تر می‌کنند.

کفش‌های مناسب بونیون چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر بونیون دارید انتخاب کفش مناسب مسئله‌ی بسیار مهمی است. همیشه عملکرد را به مُد ترجیح دهید. کفش شما باید پنجه‌ی پهنی داشته باشد تا تمام انگشتانتان را به راحتی در خود جای دهد و کف آن نرم باشد تا گام‌هایتان را ضربه‌گیری کند و از انحراف شست پا جلوگیری کند.

کفش‌هایی از جنس مواد انعطاف پذیر مانند چرم یا کرباس بخرید. به دنبال کفش‌های بندی یا تسمه‌ای باشید که با توجه به تغییر شکل پاهایتان قابل تنگ و گشاد کردن باشند.

از کفش‌های نوک تیز، باریک، و تنگ بپرهیزید. همچنین از کفش‌هایی با پاشنه‌ی بلندتر از ۵ سانتی‌متر استفاده نکنید.

جوراب و دیگر متعلقات

هالوکس والگوس

پد بونیون: یک پد ژلی یا سیلیکونی را روی بونیون قرار دهید تا به عنوان ضربه‌گیر عمل کند. پدها از ساییده شدن بونیون یا قوز شست به داخل کفش و خراشیده شدن آن جلوگیری می‌کنند. پدهای بونیون را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.‍‍‍

ارتوزها: قرار دادن کفی در داخل کفش، پا را در وضعیت راحت‌تری قرار داده و فشار را کاهش می‌دهد. این ارتوزها را می‌توانید با داشتن نسخه‌ی پزشک، از مراکز ارتوز و پروتز تهیه کنید.

جداکننده‌های انگشت: این ارتوزها که غالبا از جنس سیلیکون اند بین انگشت شست و انگشت دوم جای می‌گیرند و به قرار گرفتن انگشتان در راستای مناسب کمک می‌کنند.

آرک ساپورت: معمولا همراه با بونیون، صافی کف پا هم در بیماران وجود دارد. آرک همان قوس کف پای شماست. آرک ساپورت‌ها با حمایت این قوس، پا را در راستای نرمال خود قرار می‌دهند.

جوراب‌های نازک و گشاد: از پوشیدن جوراب‌های ضخیم و تنگ بپرهیزید. این جوراب‌ها با اعمال فشار روی قوز شست ، درد شما را بیشتر می‌کنند.

بونیون یا قوز شست

عوارض غافل شدن از بونیون ها

اگر به پوشیدن کفش‌های نامناسب ادامه دهید، بونیون‌ها بزرگتر می‌‌شوند. همچنین ممکن است یکی از مشکلات زیر برای شما ایجاد شود:

  • بورسیت: تورم کیسه‌های پر از مایع به نام بورس که به عنوان ضربه‌گیر بین استخوان‌های شما عمل می‌کنند.
  • انگشت چکشی (Hammer Toe): مفصل میانی انگشتان خم شده و باعث ایجاد درد می‌شود.
  • متاتارسالژیا: درد و تورم زیر انگشتان پا.

بونیون بدون عمل جراحی هرگز بطور کامل از بین نمی‌رود. با مراقبت از پاهایتان و پوشیدن کفش مناسب ، از بزرگتر شدن آن جلوگیری کنید.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan