تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دلایل بروز کمر درد و عوامل تاثیرگذار بر آن را بدانید

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کمردرد در ناحیه وسط کمر به درد یا ناراحتی در ستون فقرات سینه‌ایی (ناحیه‌ایی در پشت که در بین دنده‌ها و گردن است) اشاره دارد. در این ناحیه از پشت ۱۲ دیسک نخاعی، چندین مهره و بسیاری از عضلات و رباط ها وجود دارد. هر یک از این ساختارها می توانند تحریک شده یا آسیب ببینند و منجر به درد در این ناحیه از کمر شوند.

دلایل بروز کمر درد و عوامل تاثیرگذار بر آن را بدانید

دلایل درد در ناحیه میانی کمر

دلایل بسیار زیادی می‌تواند برای ایجاد درد در این ناحیه وجود داشته باشد. از آسیب تا پاسچر بد (وضعیت بد بدن).

به صورت کلی دلایل احتمالی برای ایجاد درد در این ناحیه عبارتند از:

۱ـ افزایش سن و درد کمر

درد در هر قسمت از کمر با افزایش سن فرد بیشتر می شود. کمر درد در افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله معمول است، اما می تواند افراد در هر سنی را درگیر کند. دلایل طبیعی کمردرد در سالمندان عبارت است از:

  • کم شدن مایع بین مفاصل ستون فقرات
  • کاهش توده عضلانی
  • نازک شدن استخوان ها

۲ـ آرتروز

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که برخی از آنها می توانند کمر را تحت تأثیر قرار دهند. آرتروز (OA) یک بیماری دژنراتیو (تخریب کننده) مفصلی است. OA باعث می شود انتهای استخوان ها به هم ساییده شود و منجر به درد ، تورم و سفتی شود. برای مثال اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی آرتروز است که ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم آن شامل درد و سفتی در ستون فقرات است. با گذشت زمان باعث می شود مهره ها به هم متصل شوند (بچسبند) که می تواند بر وضعیت و تحرک تأثیر بگذارد.

۳ـ شکستگی مهره‌ها

شکستگی استخوان می تواند در هر یک از مهره های میانی کمر بر اثر آسیب دیدگی ورزشی، تصادف با اتومبیل یا زمین خوردن رخ دهد. تخریب شدید ستون فقرات با گذشت زمان، مانند آرتروز، می‌تواند باعث شکستگی مهره و درد کمر شود.

علائم شکستگی مهره‌ها شامل درد شدیدی است که با حرکت بدتر می شود.

اگر آسیب بر نخاع تأثیر بگذارد، می تواند منجر به گزگز، بی حسی و بی اختیاری حرکات اندام‌ها شود. شکستگی ها نیاز به درمان فوری پزشکی دارند.

۴ـ بیرون زدگی دیسک

دیسک ها در بین مهره ها قرار دارند، و به عنوان بالشتک های ضربه گیر عمل می کنند. آنها همچنین به فرد کمک می کنند تا حرکت کند. دیسک ها پر از مایع هستند و می توانند پاره شوند یا دچار بیرون زدگی شوند. این مشکل تحت عنوان فتق (بیرون زدگی) دیسک، لیز خوردن دیسک یا پارگی دیسک شناخته می شود و باعث فشار بر اعصاب اطراف می شود. فتق دیسک در وسط کمر همیشه علائمی ایجاد نمی کند، اما ممکن است منجر به درد، گزگز یا بی حسی شود.

۵ـ مشکلات کلیوی و درد کمر

مشکلات کلیوی می تواند باعث درد در قسمت میانی کمر، درست در زیر دنده در دو طرف ستون فقرات شود. شایع ترین دلایل درد کلیه عفونت و سنگ کلیه است. علائم دیگر عبارتند از:

  • تب
  • مشکل در ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • لرز
  • تهوع و استفراغ

تاثیر فاکتورهای سبک زندگی بر کمر درد

ورزش نکردن منجر به ضعف عضلات می شود که می تواند باعث درد شود. افرادی که از روش های نامناسب لیفتینگ برای ورزش استفاده می‌کنند نیز می توانند در ناحیه کمر احساس درد کنند. تقویت عضلات کمر با روش صحیح در پیشگیری از بروز درد تاثیر دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد خطر ابتلا به کمردرد مزمن در افرادی که سیگار می کشند بالا است. چرا که استعمال دخانیات باعث کاهش مواد مغذی دیسک نخاعی می شود که خطر درد، تخریب دیسک و مهره‌ها و آسیب دیدگی را افزایش می دهد.

سایر دلایل احتمالی ایجاد درد در ناحیه کمر

۱ـ کشیدگی یا پارگی عضله

بلند کردن مکرر اشیا سنگین یا حمل نادرست وسایل می تواند باعث کشیدگی یا پارگی عضلات و رباط های پشت شود.

۳ـ چاقی

اضافه وزن یا چاقی فشار اضافی بر روی عضلات، استخوان ها و دیگر ساختارهای ستون فقرات وارد می کند که خطر کمردرد را افزایش می دهد.

۴ـ پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی بیماری استخوانی است که منجر به شکنندگی استخوان‌ها و درد کمر می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی بافت استخوانی جدید ایجاد نکند تا بتواند جایگزین طبیعی استخوان‌های از دست رفته شود. افراد مبتلا به پوکی استخوان در ستون فقرات می‌توانند به دلیل کشیدگی یا شکستگی های فشاری دچار کمردرد شوند.

۵ـ وضعیت بد بدن

پاسچر (وضعیت) اشتباه در حالت نشستن یا ایستادن دلیل اصلی کمردرد است. نحوه صحیح نشستن در جلو گیری از کمر درد بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال خمیده راه رفتن فشار در ستون فقرات را افزایش می دهد و منجر به کشیدگی عضلات می شود.

 ۶ـ مشکلات روان شناختی

افرادی که افسردگی یا اضطراب دارند، بیشتر در معرض خطر کمردرد قرار دارند. تحقیقات نشان می دهد احتمال ابتلا به کمردرد در افراد افسرده ۶۰ درصد بیشتر از افرادی است که افسردگی ندارند.

 ۷ـ اسکولیوز

اسکولیوز باعث انحنای جانبی ستون فقرات می شود که خود منجر به توزیع نابرابر وزن در کل کمر می شود و ممکن است باعث کمر درد شود. اگر می‌خواهید در مورد اسکولیوز، که یکی از دلایل درد کمر است اطلاعات بیشتری داشته باشد، مطلب « اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات چیست و چطور درمان می‌شود؟ » را مطالعه کنید.

 ۸ـ تومور

اگر توموری در قسمت میانی کمر رشد کند، می تواند بر راستای ستون فقرات تأثیر بگذارد و به اعصاب، عضلات و رباط های اطراف فشار وارد کند که خود باعث ایجاد درد می‌شود.

در آخر بهتر است بدانید که کمر درد یک دلیل رایج مراجعه به پزشک است. حداقل ۸۰ درصد از افراد در طول زندگی خود کمر‌‌درد را تجربه می‌کنند. برای نحوه تشخیص و روش های درمان کمر درد می‌توانید مطلب « علت کمر درد چیست و چطور درمان می‌شود؟» را مطالعه کنید.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan