تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

شکستگی استخوان بازو و راه‌های درمان آن

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

استخوان بازو (هومروس) یکی از استخوان‌ های بلند اندام فوقانی است. این استخوان از شانه تا آرنج می‌رود و در آن‌جا همراه با استخوان‌های ساعد (رادیوس و اولنا) مفصل آرنج را تشکیل می‌دهد. شکستگی استخوان هومروس شامل هرنوع شکستگی در این استخوان است.

شکستگی-استخوان-بازو

درد این شکستگی معمولا بر اساس محل آن به شانه یا آرنج هم کشیده می‌شود و ریکاوری از آن ممکن است چند هفته طول بکشد.

شکستگی بازو در کودکان

شکستگی بازو در کودکان شکستگی یک یا چند استخوان در بازو است. شکستگی بازو بیشتر در اثر ضربه هایی مانند زمین خوردن یا برخورد ایجاد می شود. اکثر شکستگی های بازو با آتل یا گچ درمان می شوند، در این صورت شکستگی شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی توسط جراح ارتوپد اطفال داشته باشد. با درمان مناسب، بازوهای شکسته می توانند به طور کامل بهبود یابند. کودکان می توانند طی چند روز و هفته پس از برداشتن آخرین گچ، سلامت کامل خود را به دست آورند.

شکستگی بازو در نوزادان

هنگامی که شما دچار شکستگی استخوان بازو می شوید، به این معنی است که استخوان بازو در بازوی شما شکسته است. این نوع شکستگی اغلب در امتداد وسط استخوان یا در انتهای استخوان نزدیک شانه رخ می دهد. در موارد کمی، شکستگی استخوان بازو در انتهای استخوان نزدیک آرنج رخ می دهد. این شکستگی بیشتر در کودکان و نوزادان یا بزرگسالان رخ می دهد. یکی از عواقب جدی درمان تاخیری شکستگی استخوان بازو، جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن استخوان است که در حالت اول می تواند باعث درد، تورم و عفونت دائمی شود.

تشخیص شکستگی استخوان بازو

برای تشخیص شکستگی استخوان بازو، پزشک ابتدا بازو را از نظر حساسیت، تورم، تغییر شکل یا زخم باز معاینه می کند. از آنجایی که شکستگی استخوان بازو، به خصوص قسمت های تحتانی آن، احتمالاً به عصب رادیال آسیب می رساند، پزشک معالج عملکرد این عصب را به دقت بررسی می کند. او از بیمار می خواهد که انگشتان و مچ دست را به سمت بالا حرکت دهد و حس لمس پشت دست بیمار را به دقت بررسی می کند. اشعه ایکس به تشخیص شکستگی و شکل شکستگی کمک می کند. در واقع تشخیص نهایی این شکستگی در اکثر موارد با استفاده از اشعه ایکس دشوار نیست. پس از بحث در مورد علائم و علل آسیب، پزشک برای تعیین محل و وسعت شکستگی، عکسبرداری را تجویز می کند. گاهی ممکن است پزشک از اسکن دیگری مانند MRI برای گرفتن تصاویر دقیق تر و بهتر استفاده کند. برای تمام شکستگی های استخوان بازو، پزشک از شانه و آرنج بیمار نیز عکس می گیرد و این نواحی را به دقت معاینه می کند تا مطمئن شود آسیبی در آن ناحیه وجود ندارد. 

علائم شکستگی بازو

اولین علامت شکستگی بازو ممکن است صدایی از استخوان در زمان شکستگی پیش بیایید و استخوان بازو درد است. درد در چنین شرایطی بسیار شدید خواهد بود. اگر بیمار در چنین شرایطی دست خود را حرکت دهد، درد افزایش می یابد.و همچنین سایر علائم و نشانه‌ها میتواند موارد زیر باشد:

  • درد شدیدی که ممکن است در اثر حرکت اندام آسیب دیده ایجاد شود
  • ورم بازو
  • کبودی و خون مرده
  • افتادگی؛ برای مثال، خم کردن بازو یا مچ دست.
  • ناتوانی در چرخش بازو به گونه ای که کف دست ها رو به بالا یا پایین باشد

برخی از ورزش‌هایی که شامل تماس فیزیکی یا افزایش احتمال زمین خوردن هستند، مانند والیبال ، راگبی، فوتبال، ژیمناستیک، اسکی و اسکیت‌برد، احتمال شکستن بازو یا ابتلا به بیماری‌های مختلف استخوانی مانند پوکی استخوان یا سرطان استخوان را افزایش می‌دهند و فرصت شکستگی بازو را افزایش می دهند. این نوع شکستگی به عنوان یک شکستگی پاتولوژیک شناخته می شود.

درمان خانگی شکستگی بازو

  • اگر استخوان های آسیب دیده گچ گرفته می شوند یا نیاز به درمان پزشکی داشته باشند، ممکن است به درمان های خانگی برای درمان استخوان های شکسته نیاز داشته باشید. برخی از درمان‌های خانگی استخوان‌ها را بهبود می‌بخشند، در حالی که برخی دیگر به طور موقت برای اندام‌های متورم و دردناک تسکین می‌دهند. در اینجا چند توصیه وجود دارد:
  • آناناس برای استخوان های شکسته : در حالی که استخوان ها شکسته است، هر روز نصف آناناس تازه بخورید. این میوه حاوی آنزیم بروملین است، آنزیمی که برای کاهش تورم و التهاب شناخته شده است. از آناناس های کنسرو شده یا فرآوری شده که اثر مشابهی ندارند پرهیز کنید.
  • کلسیم برای شکستگی استخوان : کلسیم به ساخت استخوان های قوی کمک می کند. منابع خوب را می توان در لوبیا و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم پیچ و سبزی خردل یافت. این نوع غذاها حاوی منیزیم هستند که به عنوان یک مکمل غذایی برای بهبود استخوان ها شناخته می شود.
  • از کافئین پرهیز کنید : غذاهای حاوی کافئین مانند نوشابه ها را ننوشید و نخورید زیرا در جذب کلسیم که برای ترمیم استخوان لازم است اختلال ایجاد می کند.
  • روی در درمان شکستگی استخوان:برای ترمیم بافت آسیب دیده مرتبط با شکستگی استخوان، مصرف روی خود را (روزانه همراه با غذا یا به عنوان مکمل) افزایش دهید. غذاهای غنی از روی مانند گوشت گاو، گوسفند، بز، بوقلمون، مرغ و غذاهای دریایی مانند خرچنگ، صدف، ماهی قزل آلا و ماهی بخورید.
  • مکمل های ویتامین : مکمل های ویتامینی مانند بور روند بهبودی استخوان را افزایش می دهند. سایر مکمل هایی که ریکاوری را افزایش میدهند عبارتند از منیزیم و پتاسیم. یکی دیگر از راه های افزایش مصرف ویتامین های ترمیم کننده استخوان، خوردن غذاهای توصیه شده در بخش قبل است.
  • از استعمال دخانیات پرهیز کنید : مواد شیمیایی موجود در سیگار در روند بهبودی استخوان های شکسته اختلال ایجاد می کند که گه گاهی تا پنج ماه طول می کشد. زیرا وقتی بدن محصولات شیمیایی مانند تنباکو مصرف می کند، میزان اکسیژنی که به بافت استخوانی می رسد کاهش می یابد.
  • امتناع از الکل : از آنجایی که الکل بر توده استخوانی تأثیر می گذارد و در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند، برای حفظ استحکام استخوان از نوشیدن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • بالش : بلند کردن مچ پا یا پای شکسته به کاهش تورم کمک می کند. برای تسریع روند بهبود، استخوان شکسته را بالا نگه دارید تا از ورود خون و مایعات به ناحیه آسیب دیده جلوگیری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از استخوان شکسته، قرار دادن چند بالش در انتهای تخت برای حمایت است.
  • یخ : یک تا دو روز بعد از شکستگی استخوان، هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک کیسه یخ روی محل آسیب دیده بمالید. حتی اگر ناحیه آسیب دیده با گچ مهر و موم شده باشد، این روش همچنان موثر است. فقط سعی کنید یک حوله بین قالب گچ و کیسه یخ قرار دهید تا رطوبت را از بین ببرید.
  • ویتامین C : برای افزایش تولید کلاژن، از غذاهای حاوی ویتامین C استفاده کنید زیرا به بدن در تشکیل استخوان های سالم کمک می کند. غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید شامل فلفل دلمه ای، توت فرنگی، پرتقال، آب لیمو، پاپایا و گل کلم است.

عوارض شکستگی استخوان بازو چیست؟

بسته به نوع شکستگی، اکثر افراد مبتلا به شکستگی استخوان بازو عملکرد طبیعی و تحرک بازو را بهبود می بخشند. برخی از عوارض احتمالی شکستگی استخوان بازو بهبود یافته عبارتند از:

۱.جوش نخوردن: جوش نخوردن زمانی اتفاق می افتد که استخوان شکسته ترمیم نشود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا استخوان ممکن است التیام نیابد، و درمان باید به سمت اصلاح مشکل زمینه ای که باعث جوش نخوردن میشود هدایت شود. یکی از مهمترین دلایل عدم جوش خوردن سیگار کشیدن است.

۲.جوش خوردن نادرست: بدشکل زمانی رخ می دهد که استخوان بهبود یابد و استخوان در موقعیت صحیح قرار نگیرد. اگر استخوان به اندازه کافی پایدار نباشد، بد جوشی ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات جراحی برای جلوگیری از ترمیم استخوان در شرایط ضعیف انجام می شود.

۳.صدمه های عصبی: اعصاب به سمت پایین بازو حرکت می کنند و در مجاورت استخوان بازو قرار دارند. عصب رادیال به خصوص در هنگام شکستگی بازو به شدت آسیب می بیند. عصب رادیال باعث ایجاد حس در پشت دست و همچنین عملکردهای حرکتی در مچ دست و انگشتان می شود. آسیب به عصب رادیال می‌تواند امتداد مچ یا انگشتان را دشوار کند یا باعث بی‌حسی در ناحیه شود. در بسیاری از موارد، عصب ممکن است به آرامی طی چند ماه بهبود یابد.

۴.گرفتگی یا ضعف در مفصل شانه یا آرنج: مشکلات شانه اغلب پس از شکستگی های پروگزیمال هومروس و مشکلات مفصل آرنج پس از شکستگی های دیستال بازو رخ می دهد. از دست دادن دامنه حرکتی طبیعی شایع است و ضعف نیز زمانی رخ می دهد که عضلات یا تاندون ها آسیب ببینند.

۵.رشد ناهموار: از آنجایی که استخوان های بازوی کودک هنوز در حال رشد هستند، شکستگی در ناحیه ای که رشد در نزدیکی هر دو انتهای یک استخوان بلند (صفحه رشد) رخ می دهد، می تواند در رشد آن استخوان اختلال ایجاد کند.

۶.عفونت استخوانی: اگر بخشی از استخوان شکسته از زیر پوست بیرون بزند، می تواند در معرض میکروب هایی قرار گیرد که می تواند باعث عفونت شود و درمان سریع این نوع شکستگی بسیار مهم است.

۷.آسیب به رگ های خونی: اگر استخوان شانه به دو یا چند تکه شکسته شود، انتهای تیز آنها می تواند به رگ های خونی اطراف آسیب برساند. اگر دچار بی حسی یا مشکلات گردش خون شدید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

۸.سندرم کمپارتمان: تورم بیش از حد بازوی آسیب دیده میتواند جریان خون بخشی از بازو را قطع کرده و باعث درد و بی حسی شود. سندرم کمپارتمان که معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آسیب رخ می دهد، یک اورژانس پزشکی است و نیاز به جراحی دارد.

  1. نداشتن دامنه حرکتی در مفصل آرنج: در بیشتر موارد، حتی پس از جوش خوردن کامل، بیمار نمی تواند مفصل آرنج را به طور کامل صاف کند. اگر این حد بالا باشد، ممکن است عملیات بعدی مورد نیاز باشد. درجات خفیف محدودیت حرکتی معمولاً با فیزیوتراپی به وضعیت مطلوبی می رسد.
  2. آرتروز و ساییدگی مفصل آرنج:این مشکل یکی از عوارض دیررس شکستگی استخوان بازو است.
  3. آسیب به اعصاب و عروق اطراف آرنج: با آسیب به عصب دست، لمس پوست پشت دست کاهش می یابد. برخی از این آسیب ها در طول زمان خود به خود اتفاق می افتند. در واقع، در بسیاری از موارد، درجه بی حسی کاملا طبیعی است. اما اگر در طول زمان هیچ نشانه ای از بهبود وجود نداشته باشد، نیاز به جراحی خواهد بود.

انواع مختلف شکستگی بازو

بر اساس محل رخ دادن، سه نوع شکستگی در استخوان بازو وجود دارد:

  • پروگسیمال (نزدیک به مفصل شانه): این شکستگی در بخش بالایی استخوان و نزدیک به مفصل شانه رخ می‌دهد.
  • میانی (از وسط استخوان): شکستگی در این دسته دقیقا از وسط استخوان رخ می‌دهد.
  • دیستال (نزدیک به مفصل ارنج): این نوع شکستگی در بخش پایینی استخوان و نزدیک به مفصل ارنج رخ می‌دهد. این شکستگی معمولا بخشی از آسیب‌های پیچیده‌تر مفصل آرنج است.

چه چیزی باعث این شکستگی می‌شود؟

هرنوع ضربه‌ی سنگین یا آسیب به بازو ممکن است باعث شکستن استخوان هومروس شود ولی بعضی آسیب‌ها با احتمال بیشتری شکستگی ایجاد می‌کنند. برای مثال، زمین خوردن و تکیه‌گاه قرار دادن دست، باعث شکستگی میانی و دیستال این استخوان می‌شود.

یک ضربه‌ی پرقدرت مانند تصادف اتومبیل یا تکل در فوتبال از علت‌های شایع شکستگی دیستال این استخوان می‌گردد.

شکستگی‌های این استخوان ممکن است پاتولوژیک باشند، به این معنی که در نتیجه‌ی بیماری‌هایی که استخوان را ضعیف می‌کنند رخ دهند. در این بیماری‌ها ممکن است استخوان در اثر فعالیت‌های ساده‌ی روزمره‌ی زندگی که در شرایط عادی کاملا بی‌خطر اند نیز دچار شکستگی شود.

مواردی که ممکن است شکستگی پاتولوژیک هومروس ایجاد کنند شامل:

  • پوکی استخوان
  • سرطان استخوان
  • کیست یا تومور استخوان
  • عفونت استخوان

درمان

درمان شکستگی هومروس به فاکتورهای متعددی از جمله نوع شکستگی و ایجاد قطعات متعدد استخوانی بستگی دارد.

برای تعیین مناسب‌ترین درمان، پزشک در گام اول از بازوی شما تصویر X-ray‌ می‌گیرد. همچنین ممکن است از شما بخواهد بازویتان را حرکت دهید. با این کار، نوع شکستگی و وجود آسیب‌های دیگر هم مشخص می‌شود.

در بسیاری از موارد شکستگی های پروگسیمال و میانی هومروس به جراحی نیاز ندارند زیرا قطعات شکسته شده به هم نزدیک اند. این امر باعث می‌شود جوش خوردن استخوان‌ها به صورت خود‌به‌خودی رخ دهد. با این حال نیاز است برای جلوگیری از حرکت شانه و جدا شدن قطعات شکسته شده از هم، از یک آویز گردنی یا ارتوز استفاده شود. در موارد نادر ممکن است به جراحی نیاز باشد.

شکستگی‌های دیستال و شکستگی ‌های شدیدتر پروگسیمال و میانی هومروس معمولا به جراحی نیاز دارند. جراحان معمولا از این دو روش برای جراحی استفاده می‌کنند:

  • پیچ و میخ: اگر شکستگی باز بوده و بخشی از استخوان شکسته شده به درون پوست فرو رفته باشد باید انتهای شکسته‌ی استخوان تمیز شده و سپس دو قطعه با پیچ و میخ یا صفحات مخصوص در کنار هم قرار داده شوند.
  • گرافت استخوانی: اگر بخشی از استخوان از دست رفته یا به شدت له شده باشد، جراح ممکن است یک تکه استخوان از جای دیگر بدن فرد یا از یک اهدا کننده به استخوان هومروس پیوند دهد. در بعضی موارد جراحان می‌توانند از مواد مصنوعی برای ساخت این تکه‌ی استخوانی استفاده کنند.

علی‌رغم اینکه شما به جراحی نیاز دارید یا خیر، پزشک باید فیزیوتراپی را به شما توصیه کند. فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند با انجام حرکاتی که هنوز می‌توانند انجام دهید، عضلات اطراف شکستگی را قوی کنید و دامنه‌ی حرکتی خود را بازیابید.

ارتوز سارمینتو

ارتوز سارمینتو (Sarmiento) یکی از رایج‌ترین ارتوزهایی است که در مدیریت غیرجراحی شکستگی‌های هومروس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از ارتوز به جای گچ‌گیری شامل سبکی بیشتر ارتوز، امکان بازبینی محل شکستگی توسط پزشک و بهبود وضعیت بهداشتی فرد هستند.

این ارتوز در بعضی موارد برای دادن بی‌حرکتی پس از عمل جراحی این ناحیه نیز تجویز می‌شود.

چه مدت طول می‌کشد تا شکستگی استخوان بازو ترمیم شوند؟

زمان ترمیم، بسته به نوع شکستگی، متفاوت خواهد بود. اگر شکستگی استخوان بازو ی شما به جراحی نیاز ندارد، باید به مدت ۲ تا ۶ هفته از آویز گردنی  استفاده کنید.

شکستگی‌های پروگسیمال بازو کمترین زمان و شکستگی‌های دیستال بیشترین زمان ترمیم را دارند.

اگر جراحی کرده‌اید، ممکن است نیاز باشد به مدت چند هفته از گچ، آویز گردنی، یا ارتوز استفاده کنید. طی این مدت باید مرتب جهت بررسی وضعیت ترمیم شکستگی به پزشک خود مراجعه کنید.

درمورد شکستگی‌های شدید ممکن است نیاز باشد هر چند هفته یک بار برای بررسی ترمیم، X-ray انجام دهید. بیشتر افراد پس از گذشت چند ماه می‌توانند به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بازگردند. گاهی اوقات برای ارزیابی دامنه‌ی حرکتی مفاصل، به فیزیوتراپی یا کاردرمانی نیاز خواهید داشت.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan