تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پیشگیری از پوکی استخوان را از سنین پایین آغاز کنید

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
درمان پوکی استخوان

با افزایش سن، استخوان‌های افراد ضعیف و شکننده می‌شود، وضعیتی که به آن پوکی استخوان می‌گویند. این بیماری معمولا طی سال‌های متمادی پنهان و بدون علامت باقی می‌ماند تا زمانی که یکی از استخوان‌ها دچار شکستگی ‌شود.

خوشبختانه اقدامات زیادی وجود دارد که افراد در هر مرحله‌ای از زندگی می‌توانند برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم انجام دهند. دوران کودکی و نوجوانی به ویژه زمان‌های مهمی برای استخوان‌سازی و ایجاد عادت‌های مثبت برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم هستند.

استخوان‌های سالم در دوران کودکی ایجاد می‌شوند

اندازه‌ی استخوان‌ها در دوران کودکی افزایش یافته جرم و قدرتشان بیشتر می‌شود. میزان توده استخوانی که در کودکی به دست می‌آورید‌، سلامت اسکلت شما را تا آخر عمر تعیین می‌کند. هرچه بعد از بلوغ توده استخوانی بیشتری داشته باشید‌، بعداً در برابر از دست دادن توده استخوانی مقاوم‌تر خواهید بود.

تاثیر کلسیم و مواد مغذی در پیشگیری از پوکی استخوان

تغذیه‌ی مناسب برای رشد طبیعی حیاتی است. مانند سایر بافت‌ها، استخوان نیز به یک رژیم غذایی متعادل، کالری کافی و مواد مغذی مناسب مانند کلسیم نیاز دارند. اما همه از رژیمی که برای سلامت استخوان مفید باشد، پیروی نمی‌کنند. به عنوان مثال، موسسات پزشکی مصرف ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز را برای کودکان ۹ تا ۱۸ سال (۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای کودکان ۴ تا ۸ سال)  توصیه می‌کنند. با این حال این توصیه‌ها در رژیم غذایی بسیاری از کودکان برآورده نمی‌شود.

کلسیم مهم‌ترین ماده مغذی برای رسیدن به بیشترین میزان توده‌ی استخوانی است.

کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری و حتی آن را درمان می‌کند. کلسیم در بدن ساخته نمی‌شود – باید از غذاهایی که می‌خوریم جذب شود. برای جذب موثر کلسیم، بدن ما به ویتامین D نیاز دارد.

ویتامینD و پیشگیری از پوکی استخوان

ویتامین D از رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می‌آید. قبل از تولید شیر غنی شده، کمبود ویتامین D در رژیم غذایی باعث ایجاد راشیتیسم – نرم شدن استخوان ها – می‌شد. اگرچه امروزه در جوامع غربی نادر است، اما هنوز برخی از کودکان به راشیتیسم مبتلا می‌شوند.

بیشتر نوزادان و کودکان خردسال به اندازه کافی از شیر غنی شده ویتامین D دریافت می کنند‌، اما نوجوانان معمولاً محصولات لبنی کافی مصرف نمی‌کنند. روی هم رفته غذاهای کمی حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین هستند. اگرچه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به بدن ما در ساخت ویتامین D کمک کند، اما روش عملی یا ایمنی برای برای جذب ویتامین D از این راه در کودکان وجود ندارد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب در هنگام بازی در فضای باز برای کودکان مهم است. از آنجا که ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین D می شود، حتی کودکانی که زمان زیادی را در فضای باز می‌گذرانند ممکن است ویتامین D کافی جذب نکنند.

علاوه بر این، رژیم‌های لاغری نیز ممکن است به تغذیه و سلامت استخوان آسیب برساند. در نتیجه، ممکن است بسیاری از کودکان – به ویژه در سنین بالاتر – سطح کافی ویتامین D دریافت نکنند. برای اطمینان از دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن در کودکان و نوجوانان، ممکن است مصرف مکمل های ویتامین D مفید باشد. در مورد نیاز به مکمل‌های ویتامین D با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان

ورزش و تمرین فعالیت های سالمی برای افراد در تمام رده‌های سنی هستند. ورزش‌های تحمل وزن در نوجوانی برای رسیدن به حداکثر مقاومت استخوانی ضروری اند. از جمله‌ی این ورزش‌ها می‌توان به پیاده روی و دویدن و همچنین ورزش های گروهی مانند فوتبال و بسکتبال اشاره کرد.

گاهی اوقات‌، یک ورزشکار زن که تمرکز خود را روی لاغر شدن گذاشته است، ممکن است خیلی کم غذا بخورد یا بیش از حد ورزش کند. زنان جوانی که بیش از حد ورزش می‌کنند ممکن است وزن خیلی زیادی کم کنند . این امر باعث ایجاد تغییرات هورمونی و توقف قاعدگی (آمنوره) شود. این کاهش استروژن باعث می‌شود در زمانی که باید استخوان به بیشترین قدرت خود برسد مقدار زیادی از توده‌ی خود را از دست دهد. پس در صورت وجود هرگونه تغییر یا قطع چرخه قاعدگی، مراجعه به پزشک ضروری است.

ریسک فاکتورهای داشتن استخوان ناسالم

چندین گروه از کودکان و نوجوانان در معرض خطر بیشتری برای داشتن استخوان‌های ناسالم یا پوکی استخوان هستند، از جمله:

  • نوزادان نارس و نوزادان با وزن کم هنگام تولد که در چند ماه اول زندگی توده استخوانی کمتر از حد انتظار دارند.
  • کودکانی که برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم از داروهایی مانند استروئیدها استفاده می‌کنند.
  • کودکانی که فیبروز کیستیک، بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده دارند. این شرایط جذب مواد مغذی مناسب را برای بدن دشوار می‌کند.
  • دختران نوجوانی که به دلیل تمرینات شدید ورزشی، استرس عاطفی یا وزن کم، چرخه قاعدگی کم،  باتاخیر یا نامنظم دارند.
  • کودکان مبتلا به فلج مغزی و سایر شرایطی که فعالیت بدنی را محدود می‌کند. به ویژه کسانی که از داروهای مزمن برای کنترل تشنج استفاده می‌کنند.
  • کودکان و نوجوانانی که سبک زندگی کم تحرک یا یک جا نشینی را دنبال می‌کنند.

چاقی کودکان نیز ممکن است در کاهش تراکم استخوان نقش داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری برای تفکیک نقش سایر عوامل از جمله رژیم غذایی، نژاد، قومیت، سبک زندگی و قرار گرفتن در معرض آفتاب لازم است.

نقش والدین در پیشگیری از پوکی استخوان کودکان

در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد روشه‌ای به حداکثر رساندن توده استخوانی در کودکان در حال انجام است. با این حال، والدین و کودکان می‌توانند از پیشنهادات زیر بهره مند شوند:

  • اطمینان حاصل کنید که در طی زندگی، کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کرده‌اید.
  • به طور منظم ورزش کنید و فعالیت‌های تحمل وزن مانند راه رفتن و دویدن را انجام دهید.
  • رژیم غذایی و سبک زندگی سالم داشته باشید.
  • سیگار نکشید. استعمال دخانیات اغلب از دوران نوجوانی آغاز می‌شود و در رسیدن به اوج توده استخوانی تاثیر منفی دارد.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan