تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

شکستگی‌های ناحیه‌ی سرویکال (شکستگی گردن)

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بخش گردنی ستون فقرات از ۷ مهره تشکیل می‌شود. این مهره‌ها، سر را حمایت کرده و آن را به شانه و بدن متصل می‌کنند. شکستگی در هرکدام از این مهره‌ها را به نام شکستگی گردن می‌شناسند.

شکستگی‌های ستون فقرات گردنی معمولا در نتیجه‌ی ضربات بسیار شدید مانند آن چه در تصادفات اتومبیل یا سقوط از ارتفاع رخ می‌دهد ایجاد می‌شوند. در افراد مسن، سقوط از ارتفاعات خیلی کم مانند افتادن از روی صندلی نیز ممکن است باعث شکستگی ناحیه‌ی گردنی ستون فقرات شود. ورزشکاران نیز در معرض این دسته از شکستگی‌ها قرار دارند. شکستگی ستون فقرات گردنی در حالتی رخ می‌دهد که مثلا:

  • یک بازیکن راگبی با سر خود جلوی حریف را سد کند
  • یک بازیکن هاکی روی یخ که از پشت سد شده است به تابلوهای تبلیغاتی کوبانده شود
  • ژیمناستی که حین پرش از یک میله به میله‌ی دیگر، به میله‌ی بعدی نرسد و سقوط کند
  • یک شناگر حین شیرجه به کف استخر کم عمق برخورد کند

آسیب به مهره‌های ستون فقرات می‌تواند عواقب بسیار جدی و خطرناکی به همراه داشته باشد زیرا طناب نخاعی، که ارتباط سیستم عصبی مرکزی بین مغز و بدن است، از مرکز مهره عبور می‌کند. آسیب به طناب نخاعی بسیار خطرناک است و ممکن است به فلج یا مرگ منجر شود. آسیب به طناب نخاعی در سطح ستون فقرات گردنی می‌تواند به فلج موقت یا دائم کل بدن از گردن به پایین شود.

سرویکال

پاسخ اورژانسی

در مواردی که ضربه‌ای به گردن وارد شده است و گردن دچار شکستگی شده است، تا زمان گرفتن تصاویر X-ray‌ و بررسی آن‌ها توسط پزشک باید گردن را بی‌حرکت کرد. کارکنان اورژانس پزشکی همیشه فرض می‌کنند فرد ناهوشیار آسیب گردن داشته است و بر اساس آن پاسخ می‌دهند. فرد ممکن است دچار شوک یا فلج موقت یا دائمی شود.

افراد هوشیاری با آسیب حاد گردن ممکن است گردن درد شدید داشته باشند یا نداشته باشند. آن‌ها هم‌چنین ممکن است دردی تجربه کنند که از گردن به شانه‌ها و دست‌ها سرایت می‌کند و علت آن فشرده شدن عصب توسط مهره‌ی آسیب دیده است. همچنین ممکن است مقداری کبودی و تورم در پشت گردن وجود داشته باشد. پزشک معاینه‌ی عصبی کاملی برای ارزیابی عملکرد عصبی انجام داده و ممکن است تصاویر رادیوگرافیک بیشتری مانند MRI‌ یا سی‌تی اسکن را برای تعیین وسعت آسیب درخواست کند.

درمان شکستگی گردن

گزینه‌ی درمانی به این که کدام یک از هفت مهره‌ی گردنی آسیب دیده باشد و همچنین نوع آسیب ایجاد شده بستگی دارد.

  • شکستگی‌های فشاری خفیف را می‌توان با پوشیدن یک ارتوز گردنی به مدت ۶ تا ۸ هفته مدیریت کرد.
  • شکستگی‌های پیچیده‌تر و وسیع‌تر ممکن است به ایجاد کشش، جراحی، ۲ الی ۳ ماه گچ‌گیری یا ترکیبی از این سه مورد نیاز داشته باشند.
شکستگی گردن

پیشگیری

پیشرفت در تجهیزات و روش‌های ورزشی، میزان شکستگی گردن هنگام ورزش را تا حدود خوبی کاهش داده است. شما می‌توانید با رعایت موارد زیر، از خود و خانواده‌ی خود در مقابل این آسیب‌ها محافظت کنید:

  • همیشه حین رانندگی یا زمانی که به عنوان مسافر در ماشین هستید از کمربند ایمنی استفاده کنید.
  • هیچوقت در استخرهای کم عمق شیرجه نزنید و شنا کردن و شیرجه زدن را حتما تحت نظارت انجام دهید.
  • حین ورزش تجهیزات محافظتی مناسب بپوشید و از وسایل ایمن استفاده کنید.
  • برای افراد مسن، محیط خانه را امن کنید. تغییرات کوچکی مانند قرار دادن وسایل و تجهیزات کمکی کنار توالت یا دوش حمام می‌تواند به کاهش خطر زمین خوردن کمک کند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan