تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

آیا کودک شما دچار سندرم سر صاف است؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

از زمانی که پزشکان به والدین توصیه کرده اند نوزادان را به پشت بخوابانند، دو اتفاق مهم رخ داده است:
۱) مرگ و میر ناشی از SIDS (سندروم مرگ لحظه‌ای نوزاد) کاهش یافته است. چراکه خواباندن نوزادان به پشت به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به SIDS را کاهش می دهد.
۲) تعداد نوزادان با «سر صاف» افزایش یافته است. در علم پزشکی به صافی سر نوزادان ، براکیسفالی می‌گویند. اگرچه صافی سر لزوماً خطرناک نیست، اما گاهی اوقات به درمان نیاز دارد.

سر صاف

در اینجا به بیان مواردی می‌پردازیم که شما باید در ارتباط با صافی سر کودک خود بدانید.

بررسی اجمالی سندرم سر صاف

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) بیان می‌کند که سندرم سر تخت (صاف)، که گاهی اوقات عدم تقارن جمجمه نیز نامیده می شود، به این معنی است که سر متقارن نیست، این مسئله معمولاً از نظر پزشکی نگران کننده نیست و اغلب موقتی است. مهم‌ترین مسئله سندرم سر تخت این است که مطمئن شوید سر کودک شما به دلیل موقعیت قرار گرفتن او صاف است و نه یک مشکل پزشکی بزرگتر، مانند تغییر شکل واقعی یا مشکل زمینه ای مغز، به عنوان مثال، در برخی موارد نادر، ممکن است وضعیت جمجمه تا چند هفتگی یا چند ماهگی کودک مشخص نباشد، بنابراین اگر شک دارید که کودک شما صافی سر دارد، لازم است که توسط پزشک ارزیابی شود.

علائم و نشانه‌ها

  1. پشت سر صاف به نظر می رسد.
  2. سر بدشکل است، یعنی یک طرف سر صاف به نظر می رسد، در حالی که طرف دیگر طبیعی به نظر می رسد.
  3. نوزادان نارس بیشتر مستعد ابتلا به ناهنجاری های جمجمه هستند، بنابراین اگر کودک شما زود به دنیا آمد، حتما توسط پزشک ارزیابی شود.

خطرات و عوارض سندرم سر صاف

آکادمی اطفال آمریکا  بیان می‌کند که گرچه این سندرم معمولاً خطرناک نیست و رفع آن آسان است، اما در بعضی موارد عوارض به دنبال دارد . اگر سر صاف ناشی از یک مسئله زمینه‌ای در عضلات گردن باشد، به عنوان مثال، عضلات اجازه نمی دهند کودک شما سر خود را به درستی بلند کند، بنابراین کودک می تواند به عضله آسیب برساند یا حتی باعث خونریزی در عضله شود و هر زمان که کودک شما برای مدت طولانی در یک موقعیت (وضعیت) قرار بگیرد، می تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند یعنی عضلات گردن او به اندازه کافی رشد نمی کنند تا به او قدرت بالابردن سر را بدهند، بنابراین سر و گردن او در همان وضعیت باقی می ماند و عضلات برای همیشه سفت و کوتاه می‌شوند.

تشخیص و درمان

اولین کاری که پزشک در صورت شک به صافی سر انجام می دهد بررسی کودک از نظر وجود هرگونه ناهنجاری عصبی یا جسمی است. اگر کودک شما به درستی به نقاط عطف رشد رسیده است و هیچ مسئله دیگری وجود ندارد، در برخی موارد، شکل سر کودک شما ممکن است از طریق تغییر موقعیت ساده در خانه یا در حال حرکت برطرف شود. اگر شرایط خفیف باشد، اجازه دهید کودک شما زمان بیشتری بر روی شکم بخوابد یا او را در آغوشی حمل کنید تا به کودک خود اجازه دهید از وضعیت خوابیده به پشت سر خارج شود، این کار ممکن است به اصلاح سر صاف کمک کند.

در موارد دیگر، پزشک ممکن است کلاه مخصوصی برای کودک شما تجویز کند تا در طول شبانه روز استفاده کند که به رشد صحیح جمجمه کمک می‌کند.

پیشگیری

در مطلب جدا گانه با عنوان «پیشگیری و درمان پلاژیوسفالی موضعی یا صافی سر در کودکان» به طور مفصل در مورد پیشگیری این عارضه صحبت کرده‌ایم. در ادامه، مختصری از روش پیشگیری پلاژیوسفالی را می‌خوانید:

بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از سندرم سر صاف انجام دهید، انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر ابتلای کودک به این بیماری از بدو تولد است. در حالی که شما همیشه باید کودک خود را به پشت بخوابید، باید اطمینان حاصل کنید که:

موقعیت کودک را مرتباً تغییر دهید. اجازه ندهید که زمان زیادی را در یک وضعیت باشد. اگر در خانه هستید، سعی کنید کودک خود را دایما بین تاب یا گهواره و زمین جا به جا کنید. اجازه ندهید که کودکتان زمان زیادی را در جاهایی به غیر از تخت خواب خود بخوابد مانند صندلی ماشین.

زمان خوابیدن کودکتان بر روی شکم را با تحت نظارت گرفتن او تمرین کنید. مثلا حداقل بیست دقیقه در روز برای اینکار زمان بگذارید و اگر نگران هستید که کودک شما مستعد صافی سر هست این زمان را به مرور افزایش دهید.

از حامل کودک آغوشی استفاده کنید. زیرا در این حالت، با تکیه به قفسه سینه شما، فشار از روی سر کودک برداشته می‌شود و عضلات گردن تقویت می‌شوند.

بد شکلی جمجمه کودکان جدا از این سندرم، ممکن است مادر زادی باشد، در مورد این مشکل می ‌توانید مطلب بدشکلی مادرزادی جمجمه یا کرانیوسینوستوز چیست؟ را بخوانید.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan