تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

درد پشت زانو چه علتی دارد و چگونه درمان می شود؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

عوامل مختلفی باعث بروز درد پشت زانو می‌شوند. برخی از آنها رایج هستند و جدی نیستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به درمان فوری پزشکی دارند.

درد پشت زانو

زانو یک مفصل پیچیده است که انجام فعالیت‌های روزمره مثل انجام دادن کارهای ساده تاثیر زیادی روی آن می‌گذارد و می‌توان با پیشگیری از کشیدگی مفصل از آسیب دیدن زانو پیشگیری کرد یا آن را به حداقل رساند.

درمان درد زانو با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است.

حقایقی در مورد درد پشت زانو

علت‌های احتمالی زیادی برای درد زانو وجود دارد.

درمان اولیه برای درد  زانو، پیشگیری از بدتر شدن جراحت است.

در برخی موارد، درد زانو می‌تواند باعث خستگی، و عدم انجام حرکات کششی قبل از تمرین ورزشی باشد.

عوامل بروز درد پشت زانو

مراجعه به پزشک و تشخیص علت درد به پروسه ای است که به زمان زیادی نیاز دارد تا فرد به صورت کامل بهبود پیدا کند.

برخی از علل احتمالی درد زانو عبارتند از:

گرفتگی پا

گرفتگی پا زمانی رخ می‌دهد که عضلات به شدت سفت می‌شوند. علت سفتی عضلات می‌تواند کار کشیدن بیش از حد از عضله بدون کشیدگی آن باشد. اگر عضله کشیده و دچار گرفتگی شده، ممکن است از عضله زیاد استفاده شده باشد.

سندروم استفاده بیش از حد از عضله می‌تواند روی بخش‌های مختلفی از زانو تاثیر بگذارد.
فرد می‌تواند گرفتگی عضله را در ران یا نزدیک ماهیچه ساق پا احساس کند.

این احساس شبیه اسپاسم ناگهانی و دردناک عضله است. این درد ممکن است حدود چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد و به صورت درد خفیف بروز پیدا کند.

سایر علل احتمالی گرفتگی عبارتند از:

  • کم آبی بدن؛
  • بروز عفونت مانند کزاز؛
  • بیماری کبدی؛
  • وجود بیش از حد سم در خون؛

تاثیر مشکلات عصبی در درد پشت زانو

برای مثال زنان باردار نیز به عنوان یکی از عوارض جانبی بارداری، گرفتگی پا را تجربه می‌کنند. برخی از افرادی که دچار گرفتگی پا می‌شوند، متوجه شدند که کشیدگی ساق پا به صورت مرتب می‌تواند به بهبود این درد کمک کند. این افراد می‌توانند قدم های کوتاه‌تری بردارند تا فشار کمی به زانو و ماهیچه‌ها اطراف آن وارد شود.

کیست بیکر

کیست بیکر، یک توده پر از مایع است که در قسمت پشتی زانو به وجود می‌آید و منجر به بروز درد و ورم می‌شود. این نوع کیست ممکن است در ابتدا تشخیص داده نشود، زیرا معمولاً یک کیست کوچک باعث احساس درد نمی‌شود. اما با بزرگ شدن کیست، عضلات مجاور هم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند یا باعث ایجاد فشار روی تاندون و اعصاب می‌شود، که این‌ها باعث بروز درد می‌شوند.

کیست بیکر می‌تواند به اندازه یک توپ تنیس رشد کند.
افرادی که دچار کیست بیکر هستند، معمولاً در قسمت پشت زانوی خود فشار را احساس می‌کنند و اگر کیست به عصب فشار آورد، احساس سوزن سوزن شدن بوجود می‌آید. در اکثر موارد، کیست بیکر باعث ایجاد نگرانی نمی‌شود، اما درمان آن می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

استئوآرتریت

استئوآرتریت به مرور زمان باعث تخریب و تحلیل رفتن غضروف می‌شود. این بیماری می‌‌تواند به راحتی باعث بروز درد در قسمت پشت زانو شود. افرادی که مبتلا به بیماری استئوآرتریت هستند، ممکن است علائم دیگری مانند از دست دادن توانایی حرکت کردن یا ناتوانی در خم کردن زانو داشته باشند.
التهاب مفصل باعث سفت و دردناک شدن آن می‌شود. این احساس ناراحت کننده می‌تواند در هر قسمتی از زانو احساس شود.

انواع دیگر آرتریت که می‌تواند باعث بروز درد در زانو شوند، عبارتند از بیماری‌ لوپوس و آرتریت روماتوئید.

زانوی دونده

زانوی دونده، اختلالی است که در آن غضروف مفصل زانو تخریب می‌‌شود. هنگامی که غضروف از بین می‌‌رود، استخوان‌های زانو روی یکدیگر ساییده می‌شوند. این اختلال می‌تواند باعث بروز درد مفصل و دردی مانند تیر کشیدن در قسمت پشت زانو شود.

  • خم شدن ناگهانی زانو؛
  • احساس ضعف در زانو و پا؛
  • محدود شدن دامنه حرکات پا و زانو؛
  • احساس صدای ترق و تروق و ساییده شدن هنگام خم شدن زانو.

آسیب دیدگی عضله همسترینگ

علیت-درد-پشت-زانو

منظور از آسیب دیدگی عضله همسترینگ، پارگی یا کشیدگی یک یا چند عضله در قسمت پشت ران است.

 این عضلات عبارتند از:

  • عضله‌ی دو سر ران؛
  • عضله‌ی نیم وتری؛
  • عضله‌ی  نیم غشایی.

کشیدگی عضله همسترینگ زمانی رخ می‌‌دهد که این عضله به شدت کشیده شود. کشیدگی بیش از حد می‌‌تواند باعث پارگی عضله شده باشد و ترمیم آن به صورت کامل چند ماه طول می‌کشد.

کشیدگی عضله همسترینگ در میان ورزشکارانی که به سرعت می‌دوند مانند افرادی که بسکتبال، فوتبال و تنیس بازی می‌کنند، بسیار رایج است.

پارگی مینیسک

مینیسک قسمتی از غضروف است که در دو طرف زانو قرار دارد. حرکات کششی در هنگام انجام حرکت اسکات یا خم کردن زانو می‌تواند باعث پاره شدن این غضروف شود. تعداد زیادی از افرادی که دچار پارگی مینیسک می‌شوند، صدای ترق تروق این قسمت را می‌شنوند. درد ناشی از پارگی مینیسک ممکن است که در ابتدا قابل توجه نباشد، اما ظرف مدت چند روز بدتر میشود.

پارگی مینیسک باعث بروز علائم و نشانه‌های دیگری می‌شود؛ این علائم عبارتند از:

  • عدم توانایی در حرکت دادن زانو؛
  • احساس ضعف و خستگی در زانو و پا؛
  • ورم اطراف زانو؛
  • قفل شدن زانو در هنگام فعالیت.

در صورتی که پارگی مینیسک شدید باشد و درد پشت زانو به صورت خود به خود بهبود پیدا نکند، عمل جراحی لازم است.

آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی یا ACL یک رشته از بافت‌هایی است که از قسمت جلوی مفصل شروع می‌شوند و استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند و باعث حفظ استحکام مفصل زانو می‌شوند.

آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی به علت توقف ناگهانی یا تغییر جهت سریع رخ می‌دهد. آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی مانند پارگی مینیسک باعث می‌‌شود که فرد صدای ترق تروق زانو را بشنود و این درد با  احساس درد و ورم همراه است. پارگی رباط صلیبی قدامی یک اختلال رایج و جدی است و اغلب باعث می‌شود افراد ورزشکار به مدت طولانی نتوانند فعالست ورزشی انجام دهند.

ترمیم رباط صلیبی قدامی معمولاً به عمل جراحی نیاز دارد.

آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی

آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی یا PCl  عملکردی مشابه با رباط صلیبی قدامی دارد، البته احتمال آسیب دیدگی آن نسبت به رباط صلیبی قدامی کمتر است. آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی می‌‌تواند به علت ضرب دیدگی تروماتیک مانند افتادن از ارتفاع روی زانو یا تصادف با ماشین رخ دهد. در واقع اگر فشار زیادی روی مفصل وارد شود، رباط ممکن است کاملاً پاره شود.

علائم بروز این اختلال عبارتند از:

  • درد زانو؛
  • سفتی زانو در هنگام خم شدن؛
  • مشکل در راه رفتن؛
  • ورم در زانو.

استراحت مطلق می‌تواند به ترمیم آسیب دیدگی رباط صلیبی خلفی یا  PCl کمک کند. جراحت شدید PCI ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی به بیماری گفته می‌‌شود که یک لخته خون در پا ایجاد می‌شود. تعداد زیادی از افرادی که دچار ترومبوز ورید عمقی هستند، در هنگام ایستادن درد بسیار زیادی را حس می‌کنند، البته ممکن است در اکثر مواقع درد در پا را نیز همراه درد زانو را احساس کنند. سایر علائم و نشانه‌های ترومبوز ورید عمقی عبارتند از:

  • قرمزی یا داغی پوست؛
  • ورم زانو؛
  • احساس خستگی در پا؛
  • قابل مشاهده بودن عروق زیر پوست.

اضافه وزن، پیری و استعمال دخانیات از عوامل بروز بیماری ترومبوز ورید عمقی هستند. افرادی که فعالیت جسمانی کمی دارند، بیشتر از بقیه دچار ترومبوز ورید عمقی می‌شوند. درمان ترومبوز عمیق وریدی به مصرف دارو و مراقبت نیاز دارد ، زیرا در صورتی که لخته خون جدا و وارد جریان خون شود، مشکل جدی خواهد بود.

درمان درد پشت زانو

باید مطمئن شوید که ماهیچه های اطراف ران، به خصوص عضله چهار سر، ماهیچه ی ساق پا و همسترینگ به درستی کشیده می شوند. این درمان ممکن است از فرد در برابر برخی از دلایل بروز آسیب در زاویه‌ های مفصل زانو محافظت نکند، اما می‌تواند به عضلات کمک کند بهتر فعالیت کنند.

درمان RICE ممکن است به تکسین درد جزئی تا متوسط ​​در زانو کمک کند. RICE مخفف این کلمات است:

  • استراحت دادن پاها؛
  • استفاده از یخ روی زانو؛
  • کمپرس کردن؛
  • بررسی پای آسیب دیده.

در بسیاری موارد، درمان RICE ممکن است به کاهش علائمی مانند درد و ورم کمک کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) ، روش دیگری برای کاهش درد و ورم در حین بهبود زانو است. در برخی موارد، پزشکان ممکن است به منظور کاهش علائم، تزریق استروئید را توصیه کنند.

اگر جراحت شدیدتر باشد، پزشکان ممکن است از اسکن اِم آر آی یا سی تی اسکن استفاده کنند تا تصویر کاملی از ناحیه‌ آسیب دیده بدست آورند. آنها ممکن است باتوجه به شدت جراحت، فیزیوتراپی یا جراحی را برای درمان درد زانو توصیه کنند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan