تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دررفتگی شانه و درمان آن

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مفصل شانه متحرک‌ترین مفصل بدن است. شانه را می‌توان به چندین جهت مختلف چرخاند اما این مزیت باعث می‌شود این مفصل به راحتی دچار دررفتگی شود.

در رفتگی شانه

دررفتگی جزئی (نیمه دررفتگی) به این معنی است که سر استخوان بازو (هومروس) به مقدار اندک از حفره‌ی مفصل (گلنوئید) خارج شده است. در دررفتگی کامل تمام سر استخوان از مفصل بیرون می‌رود. هردوی این دررفتگی‌ها باعث ایجاد درد و بی‌ثباتی در مفصل شانه می‌شوند.

علائم دررفتگی شانه

علائم این عارضه شامل موارد زیر اند:

  • بدشکلی
  • تورم
  • بی‌حسی
  • ضعف
  • کوفتگی

گاهی اوقات دررفتگی باعث پاره شدن رباط‌ها و تاندون‌های شانه شده یا به اعصاب آسیب می‌رساند.

دررفتگی این ناحیه ممکن است به سمت جلو، عقب یا پایین باشد. شایع‌ترین نوع این دررفتگی، نوع قدامی آن است (بی ثباتی قدامی). به این معنی که استخوان بازو از سمت قدامی از حفره‌ی مفصل بیرون می‌زند. این وضعیت ممکن است زمانی رخ دهد که دست در حالت پرتاب بوده باشد.

معاینه‌ی پزشک

عضلات ممکن است پس از دررفتگی دچار اسپاسم شوند که این خود باعث درد و آسیب بیشتر در شانه می‌شود. وقتی این مفصل چندین بار دچار دررفتگی شود‌، بی‌ثباتی مکرر آن ایجاد می‌شود.

پزشک شما شانه را معاینه کرده و ممکن است عکس برداری با اشعه ایکس را تجویز کند. مهم است که پزشک شما از نحوه‌ی رخ دادن دررفتگی و سابقه‌ی دررفتگی پیشین مطلع گردد.

درمان دررفتگی شانه

پزشک شما سر استخوان بازو را به درون مفصل باز می‌گرداند. این فرآیند جا اندازی بسته نامیده می شود. درد شدید تقریباً بلافاصله پس از قرار گرفتن مفصل شانه در جای خود متوقف می‌شود.

توانبخشی

پزشک شما ممکن است به مدت چند هفته پس از درمان‌، شانه را در یک آویز یا وسیله‌ی دیگر، بی‌حرکت قرار دهد. استراحت زودهنگام شدیدا لازم است. می توان ۳ تا ۴ بار در روز روی محل آسیب یخ گذاشت.

بعد از کاهش درد و تورم، پزشک تمرینات توانبخشی مخصوص مفصل شانه را برای شما تجویز می‌کند. این موارد به بازگرداندن دامنه حرکت شانه و تقویت عضلات کمک می‌کند. توانبخشی همچنین ممکن است در آینده از دررفتگی این مفصل جلوگیری کند. توانبخشی با تمرینات ملایم افزایش تون عضلات آغاز می‌شود. بعداً می‌توان تمرینات وزنه‌ای را نیز اضافه کرد.

اگر دررفتگی این ناحیه به مشکل مکرر تبدیل شود‌، گاهی اوقات استفاده از ارتوز کمک کننده خواهد بود. با این حال‌، در صورت عدم موفقیت در درمان ارتوزی ، ممکن است برای ترمیم یا سفت شدن رباط‌های پاره یا کشیده شده‌ای که به حفظ مفصل در محل کمک می‌کنند‌، به ویژه در ورزشکاران جوان‌، به جراحی نیاز باشد.

در بعضی مواقع، دررفتگی مکرر می تواند منجر به آسیب به استخوان بازو یا سوکت مفصل شانه شود. اگر جراح شما آسیب استخوانی را تشخیص دهد ممکن است جراحی انتقال استخوان را تجویز کند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan