تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سرخوردگی مهره کمر چیست؟ اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره کمر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه
سرخوردگی مهره کمر چیست؟

سرخوردگی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس وضعیتی است که روی مهره های کمری واقع در ستون مهره‌ها اثر می‌گذارد. این بیماری سبب می‌شود تا یکی از مهره‌های کمر به سمت جلو بر روی استخوان پایینی سر بخورد. این وضعیت شرایطی دردناک دارد اما در اکثر موارد قابل درمان است. هر دو روش درمان دارویی و درمان جراحی برای این وضعیت قابل اجرا است. در ضمن تکنیک‌های ورزشی می‌تواند به پیشگیری از سرخوردگی مهره کمک کند.

ستون فقرات از ۲۴ مهره تشکیل شده است که از گردن تا کمر امتداد دارند، مهره‌ها نقش مهمی در حرکت بدن ایفا می‌کنند. وجود این مهره‌ها سبب می‌شود تا دامنه حرکتی فرد به اطراف کنترل شود. همچنین طناب نخاعی از بین کانالی که بین مهره‌ها تشکیل می‌شود عبور می‌کند. بنابراین ستون فقرات و طناب نخاعی در فضای بسیار نزدیکی در کنار یکدیگر قرار دارند. هرگونه آسیب به مهره از جمله شکستگی یا دیسک یا سر خوردگی مهره و همچنین التهاب و صدمه و… سبب می‌شود تا طناب نخاعی تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین توجه به درمان هرگونه آسیب به ستون فقرات سبب می‌شود تا از آسیب‌های برگشت‌ناپذیر به اعصاب پیشگیری شود.

نشانه‌ها و علائم آن

علائم و نشانه‌های سرخوردگی مهره کمر بسیار متنوع و متغیر است. افراد با سرخوردگی یا لغزش کم مهره ممکن است علائم یا نشانه‌ای نداشته باشند ولی در موارد شدید ممکن است فرد حتی قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نباشد.

سرخوردگی مهره کمر معمولاً با معاینات بالینی و تصویر برداری پزشکی مشخص می‌شود. بعضی از نشانه‌های رایج این بیماری به شرح زیر است:

  1. وجود کمر درد
  2. سفتی یا سختی در پشت و یا کمر و پاها
  3. تندرنس یا درد در هنگام فشار در ناحیه کمر (احساس درد در هنگام لمس)
  4. درد در ناحیه ران
  5. گرفتگی عضلات باسن و عضلات ران (همسترینگ)

علت سرخوردگی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس

علت سر خوردگی مهره کمر می‌تواند مواردی مانند سن، ارث یا ژنتیک و یا سبک زندگی بسیار باشد. کودکان ممکن است به دلیل نقص هنگام تولد یا صدمه دچار این عارضه شوند. هر چند افراد در همه بازه سنی ممکن است به دلیل وراثت این بیماری را بروز دهند، بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده به این وضعیت دچار است، سایر اعضای خانواده در ریسک هستند. رشد سریع در دوره نوجوانی نیز از دیگر فاکتورهایی است که در بروز این وضعیت تأثیرگذار است.

انجام ورزش ممکن است سبب کشش بیش از حد مهره شود و بار یا فشار بیش از حدی بر روی کمر وارد کند. برخی از ورزش‌های زیر می‌تواند علت بروز برای این بیماری باشد.

  1. فوتبال
  2. ژیمناستیک
  3. انواع مسابقه‌های دو میدانی
  4. تناسب اندام

اسپوندولیز یا هر وضعیت تخریب کننده ستون فقرات معمولاً یک عامل محرک برای اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره کمر است. اسپوندولیز در شکستگی‌های مهره رخ می‌هد اما در این وضعیت هنوز مهره بر روی استخوان زیرین در ستون فقرات سر نخورده است.

علت سرخوردگی مهره کمر

اسپوندیلولیستزیس چیست

معاینات بالینی اولین گام برای تشخیص وضعیت سرخوردگی مهره است. شخصی که اسپوندیلولیستزیس دارد، ممکن است در طول تمرینات ساده در بلند کردن پای خود به سمت بیرون از محور بدن مشکل داشته باشد. رادیوگرافی ستون فقرات در ناحیه کمر برای تعیین اینکه مهره در جای خود قرار دارد یا خیر، بسیار اهمیت دارد. پزشک ممکن است شکستگی‌های احتمالی ستون مهره را از روی تصاویر رادیوگرافی بررسی و ارزیابی کند.

پزشک همچنین ممکن است دستور انجام یک سی تی اسکن را نیز تجویز کند. زیرا بد جاخوردگی استخوان سبب فشار روی طناب نخاعی و اعصاب داخل کانال ستون فقرات می‌شود.

درمان سرخوردن مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس

درمان برای سپوندیلولیستزیس بسته به شدت درد و همچنین سرخوردگی مهره است. درمان‌های غیر جراحی و کم تهاجمی، به تسکین درد کمک می‌کند و باعث می‌شود تا استخوان یا مهره سرخورده به جای خود برگردد.
توجه به این نکته مهم است که از انجام ورزش در هنگامی که تحت درمان هستید، باید خودداری شود. زیرا فرایند درمان باید بدون هیچ ورزش و یا فعالیت سنگینی انجام شود.

درمان‌های غیر جراحی شامل روش یا راهکارهای زیر است:

  1. پوشیدن بریس یا مهاربند یا ارتوز
  2. انجام ورزش‌های فیزیکی یا برنامه‌های ورزشی فیزیوتراپی
  3. داروهای ضدالتهابی موجود در داروخانه مانند ایبوپروفن برای کاهش و تسکین درد
  4. تزریق داروهای استروئیدی همزمان با سایر روش‌های درمانی

انجمن جراحان آمریکا ابتدا درمان‌های غیر جراحی را برای درمان سرخوردگی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس پیشنهاد می‌دهد. هر چند بزرگسالان ممکن است به دلیل وضعیت شدید سرخوردگی به جراحی برای پیوند یا اتصال ستون فقرات نیاز داشته باشند.

اقدام جراحی سبب اصلاح کردن مهره در رفته یا سرخورده می‌شود، در وضعیتی که مهره بسیار دورتر از ستون فقرات در رفته یا سرخورده که با روش‌های غیر جراحی قابل اصلاح نیست، درمان جراحی ضرورت می‌یابد. جراحی همچنین در وضعیتی که استخوان یا مهره در رفته در ستون فقرات سبب فشاری به اعصاب یا طناب نخاعی واقع در کانال ستون فقرات شده است، ضروری است.

پزشک ممکن است با استفاده از پیوند استخوان یا مواد فلزی سبب تثبیت استخوان یا مهره در رفته شود. این مواد ممکن است در یک بریس یا ارتوز داخلی تثبیت شده که سبب شده تا نقش پشتیبانی برای مهره داشته باشد.

بعد از اتمام پیوند یا جوش دادن ستون فقرات در ناحیه آسیب دیده، ممکن است چهار تا هشت ماه زمان برای پیوند یا جوش خوردن کامل مهره‌ها به یکدیگر نیاز باشد. موفقیت و نتیجه رضایت‌بخش در عمل جراحی بسیار بالا است.

سرخوردگی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس

عوارض سرخوردگی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس

مداخلات پزشکی برای کاهش علائم اسپوندیلولیستزیس مهم است. این وضعیت سبب درد مزمن شده و در صورت عدم درمان سبب بروز صدمات جبران ناپذیری به بدن می‌شود. این وضعیت در صورتی که درمان انجام نشود، ممکن است سبب ضعف و یا فلج شدن پاها شود. عفونت ستون فقرات نیز در موارد نادری نیز ممکن است رخ دهد.

کایفوز یا قوز پشتی از دیگر عوارض بالقوه اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره است که در این وضعیت قسمت بالایی ستون فقرات روی کمر خم می‌شود. در این وضعیت زاویه ستون فقرات بیش از حد می‌شود.

چشم‌انداز بلند مدت اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره کمر

اگر شما علائم و نشانه‌های سرخوردگی مهره کمر را تجربه کرده‌اید، بسیار مهم است که با پزشک در این رابطه صحبت کنید. درمان‌های اولیه سبب تسکین و کاهش نشانه‌های این بیماری می‌شود.

بر طبق مقالاتی که منتشر شده است، اکثر افراد با اسپوندیلولیستزیس در برابر درمان‌های غیر جراحی محافظه کارانه نتایج خوبی گرفته‌اند.

پزشک در مورد متدهای درمانی مختلف با بیمار صحبت می‌کند. بر اساس وضعیت درد و شرایط کلی این بیماری یکی از راهکاری درمانی مناسب انتخاب می‌شود.

اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره کمر سبب درد و بی‌حسی در پاها می‌شود. ورزش‌ها و تمرینات ورزشی فیزیوتراپی برای تسکین درد ناشی از سرخوردگی مهره کمر مفید است.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan