تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

شین اسپلینت یا درد ساق پا

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شین اسپلینت (shin splints) یکی از رایج‌ترین عارضه‌های ورزشی است. عبارت شین اسپلینت به دردی که در راستای داخلی استخوان ساق پا (تیبیا) ایجاد می‌شود اشاره دارد.

شین اسپلینت معمولا پس از فعالیت فیزیکی بروز پیدا میکند. این آسیب‌ها بیشتر در دویدن مشاهده می‌شوند. هر فعالیت ورزشی شدیدی می‌تواند باعث رخ دادن شین اسپلینت شود، مخصوصا اگر فرد به تازگی ورزش را آغاز کرده باشد.

با اقداماتی ساده می‌توان درد شین اسپلینت را تسکین داد. استراحت، یخ گذاشتن و حرکات کششی معمولا کمک‌کننده هستند. زیاده‌روی نکردن در انجام روتین ورزشی می‌تواند از عود کردن شین اسپلینت جلوگیری کند.

شین اسپلینت یا درد ساق پا

شرح شین اسپلینت

شین اسپلینت (سندرم استرس بخش داخلی تیبیا) نوعی التهاب عضلات، تاندون‌ها و بافت استخوانی اطراف ساق است. درد معمولا در راستای لبه‌ی داخلی استخوان ساق، جایی که عضلات به آن متصل می‌شوند، بروز پیدا می‌کند.

علت شین اسپلینت

به طور کلی، شین اسپلینت زمانی رخ می‌دهد که عضلات و بافت استخوانی ساق در اثر فعالیت مکرر بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند.

شین اسپلینت معمولا پس از تغییرات ناگهانی در سطح فعالیت‌های فیزیکی اتفاق می‌افتد. این تغییرات ممکن است به شکل تغییر در تناوب، مانند افزایش تعداد روزهای ورزشی در هفته باشد. تغییر در مدت زمان و شدت، مانند افزایش مسافت دویدن یا دویدن روی ناهمواری‌ها نیز می‌تواند باعث شین اسپلینت شود.

موارد زیر، فاکتورهای دیگری هستند که می‌توانند به شین اسپلینت منجر شوند:

  • صافی کف پا یا خشکی قوس کف پا
  • ورزش کردن با کفش‌های نامناسب یا فرسوده

دونده‌ها در معرض ریسک بالای شین‌ اسپلینت قرار دارند. رقصنده‌ها و افراد ارتشی که رژه می‌روند نیز به وفور به شین‌ اسپلینت مبتلا می‌شوند.

علائم

شایع‌ترین علامت شین اسپلینت، درد در راستای داخلی استخوان ساق پا است. تورم خفیف نیز ممکن است در آن ناحیه رخ دهد.

درد شین اسپلینت ممکن است:

  • تیز و برنده و یا کند و مبهم باشد
  • طی فعالیت ورزشی یا بعد آن رخ دهد
  • با لمس محل تشدید شود

معاینه‌ی پزشک

پس از بحث درمورد علائم و تاریخچه‌ی پزشکی، پزشک ساق پای شما را معاینه خواهد کرد. تشخیص دقیق در این مورد بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد که روی فرایند بهبود اثر بگذارند.

پزشک ممکن است برای رد دیگر مشکلات ساق پا، تصویربرداری را تجویز کند. چندین عارضه‌ی دیگر از جمله شکستگی‌های فشاری، التهاب تاندون و سندرم کمپارتمان مزمن نیز ممکن است باعث ایجاد درد در ساق پا شوند.

شکستگی فشاری

اگر شین اسپلینت شما به درمان پاسخ ندهد، پزشک باید اطمینان پیدا کند که شما در ساق پای خود شکستگی فشاری ندارید. شکستگی فشاری یک ترک کوچک در استخوان ساق است که در اثر فشار و استفاده‌ی بیش از حد از ناحیه ایجاد می‌شود.

تصاویری که از آناتومی فرد ایجاد می‌شوند می‌توانند به تشخیص این عارضه کمک کنند. اسکن استخوان و MRI معمولا می‌توانند شکستگی‌های استخوان ساق را نشان دهند.

التهاب تاندون(تاندونیت)

تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. تاندونیت زمانی رخ می‌دهد که تاندون‌ها ملتهب شوند. این عارضه می‌تواند همانند شین اسپلینت دردناک باشد، مخصوصا اگر بخشی از تاندون درگیر دچار پارگی شده باشد. تصاویر MRI‌ می‌توانند به تشخیص تاندونیت کمک کنند.

سندرم کمپارتمان مزمن

وضعیت ناشایعی به نام سندرم کمپارتمان مزمن نیز علائمی مشابه شین‌ اسپلینت ایجاد می‌کند. سندرم کمپارتمان یک عارضه‌ی دردناک است و زمانی رخ می‌دهد که فشار درون عضلات به سطوح خطرناکی رسیده باشد. در سندرم کمپارتمان مزمن، این وضعیت توسط تمرینات ورزشی ظهور می‌کند. درد معمولا به محض توقف فعالیت‌های ورزشی از بین می‌رود.

آزمون تشخیصی این عارضه به صورت اندازه‌گیری فشار درون عضلات ساق، قبل و بعد از فعالیت‌های ورزشی است.

شین اسپلینت یا درد ساق پا

درمان شین اسپلینت

درمان غیرجراحی

  • استراحت: به این دلیل که شین اسپلینت معمولا در اثر استفاده‌ی مکرر از اندام ایجاد می‌شود، درمان استاندارد به صورت توقف چند هفته‌ای فعالیت‌های ایجادکننده‌ی عارضه می‌باشد. طی دوره‌ی ریکاوری می‌توان تمرینات هوازی با شدت پایین مانند شنا و دوچرخه‌ی ثابت را جایگزین تمرینات پیشین کرد.
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • یخ: استفاده از کیسه یخ به مدت ۲۰ دقیقه، چند بار در روز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. یخ را مستقیما با پوست تماس ندهید.
  • اعمال فشار: پوشیدن بانداژهای کشی می‌تواند به جلوگیری از تورم بیشتر کمک کند.
  • تمرینات انعطاف‌پذیری: کشش عضلات ساق باعث ایجاد حس بهتری در این ناحیه می‌شود.
  • کفش‌های حمایتی: پوشیدن کفش‌هایی با خاصیت ضربه‌گیری مناسب می‌تواند به کاهش فشار روی ساق کمک کند.
  • ارتوزها: ارتوزها برای افرادی که صافی کف پا یا شین اسپلینت عودکننده دارند مفید هستند. کفی‌های طبی می‌توانند به راستادهی و پایدارسازی پا و مچ پا کمک کرده و فشار را از روی ساق پا بردارند. ارتوزها در مراکز ارتوز و پروتز (ارتوپدی فنی) به طور ویژه برای پای فرد طراحی می‌شوند.
  • بازگشت به تمرینات: شین اسپلینت معمولا با استراحت و درمان‌های ساده‌ای که در بالا ذکر شد رفع می‌شود. پیش از بازگشت به تمرینات ورزشی باید حداقل به مدت ۲ هفته هیچ دردی نداشته باشید. به یاد داشته باشید که بازگشت به تمرینات باید با شدت پایین آغاز شود. پیش ازانجام تمرینات باید کاملا بدن خود را گرم کنید. شدت تمرینات را به آرامی افزایش دهید. اگر پس از آغاز تمرینات احساس درد کردید فورا آن‌ها را متوقف کنید. از کیسه یخ استفاده کرده و به مدت یک تا دو روز استراحت کنید. پس از آن دوباره تمرینات را از سطح پایین آغاز کرده و به تدریج افزایش دهید.

درمان جراحی

افراد اندکی برای درمان شین اسپلینت به جراحی نیاز خواهند داشت. جراحی برای موارد خیلی شدیدی که به درمان‌های ساده جواب نداده‌اند انجام می‌شود. با این حال، مشخص نیست که جراحی تا چه حد در درمان این عارضه موفق خواهد بود.

پیشگیری

با انجام اقداماتی می‌توان از ابتلا به شین اسپلینت جلوگیری کرد.

  • پوشیدن کفش ورزشی با فیت مناسب
  • افزایش تدریجی سطح فعالیت‌های ورزشی
  • دویدن با پای برهنه

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan