تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

نمودار رشد دور سر کودک یا همان محیط جمجمه نوزاد چیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بهترین راه برای اطمینان از رشد مطلوب و سلامتی کودک، پایش رشد است. پیشگیری در مراحل اولیه می تواند به طرز معناداری کیفیت زندگی نوزاد و الدین را تحت تاثیر قرار دهد.یکی از مسائل مهم در بهداشت نوزادان، رشد و تکامل است که وابسته به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، تغذیه، محیط، نژاد و عوامل ژنتیکی، مسائل روانشناختی، عفونت های انگلی، عوامل اقتصادی و فرهنگی می باشد. نمودارهای رشد، آهنگ رشد نوزاد، کودک یا نوجوان را بر اساس شاخص های نمایشی در مقایسه با جامعه آماری نشان می دهد. شاخص های رشد شامل وزن، قد، محیط دور سر برای سن و شاخص توده بدنی (BMI) هستند که اطلاعاتی در زمینه ی سلامت کلی فرد را ارائه می دهد. در این مقاله، به نمودار رشد دور سر نوزاد پرداخته شده است.

نمودار رشد سر نوزاد را چگونه بخوانیم؟

ابتدا باید سن کودک خود را در پایین نمودار (نمودار افقی) بیابیم و خط فرضی عمودی رسم کنیم. اندازه دور سر، را نیز در سمت چپ نمودار (محور عمودی) پیدا کرده و یک خط فرضی افقی رسم می کنیم. نقطه ی حاصل از محل تقاطع دو خط فرضی عمودی و افقی، نمایشگر وضعیت نوزاد ما در مقایسه با جامعه ی آماریست. این کار را باید در فواصل زمانی منظم (مثلا هر دو ماه) تکرار کنیم. از اتصال این نقاط، منحنی رشد نوزاد ما در قیاس با میانگین نوزادان هم سن شکل می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوزبند طبی کلیک کنید.

مفهوم صدک در نمودار رشد سر کودکان چیست؟

نمودارهای صدک نشان دهنده ی میانگین افرادی ست که در هر صد نوزاد، چه تعداد در چه محدوده ای قرار دارند. به طور مثال؛ اگر نمودار رشد وزن کودکی در محدوده صدک ۶۰ باشد؛ یعنی وزن کودک از ۶۰ درصد کودکان هم سن خود بیشتر و از ۴۰ درصد وزن کودکان هم سن خود کمتر است. بهترین نوع نمودار رشد، در حدود میانگین استاندارد وسط یعنی محدوده صدک ۵۰ می باشد. اگر نمودارهای رشد، در محدوده صدک ۳ یا ۹۷ باشد، کودک حتما باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد. (نافرمی سر کودکان در بسیاری از موارد بدون جراحی درمان می‌شود)

اندازه ها و میزان نرمال رشد

اندازه دور سر در سال‌ اول زندگی به علت رشد سریع مغز به سرعت روی میدهد. هنگام تولد به طور طبیعی اندازه دور سر نوزاد بین ۳۷٫۲ تا ۳۲٫۶ و به طور متوسط ۳۵ سانتی متر است. در شش ماهه اول بعد از تولد دور سر ۸ تا ۱۰ سانتی متر افزایش می یابد و به طور متوسط به حدود ۴۴ سانتی متر می‌رسد. در ۶ ماهه دوم تولد، محیط سر حدود ۳ سانتی متر افزایش می‌ یابد و به طور متوسط به ۴۷ سانتی متر می رسد. دور سر افراد بالغ چیزی در حدود ۵۴ سانتی متر است . مقادیر استاندارد از بدو تولد تا سه سالگی در جدول زیر مشخص شده است.

نمودار رشد دور سر کودک یا همان محیط جمجمه نوزاد چیست؟

نمودار سنی دور سر نوزاد پسر

ملاج نوزاد تا ۱۸ ماهگی سفت می‌شود. آگاهی از رشد کودک ضروری است زیرا باعث اطمینان خاطر از پیشرفت و تکامل او می‌شود. در زیر یک نمودار مرجع برای برآورد اندازه‌گیری اندازه دور سر نوزاد پسر تا سن ۵/۱ سالگی را مشاهده می‌کنید:

نمودار رشد دور سر کودک یا همان محیط جمجمه نوزاد چیست؟

نمودار سنی دور سر نوزاد دختر

آیا باید در مورد رشد نوزاد دختر نگران باشید؟ به جدول زیر نگاهی بیندازید تا اندازه دور سر کودک خود تا سن ۳ سالگی را بدانید و با مقایسه آن اطمینان خاطر پیدا کنید

نمودار رشد دور سر کودک یا همان محیط جمجمه نوزاد چیست؟

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan