تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پروتزهای کودکان و کارکرد آن‌ها

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تجویز پروتز برای کودکان، نسبت به تجویز پروتز برای بزرگسالان در همان سطح بسیار متفاوت است. علت عمده‌ی قطع عضو در کودکان،‌ نقایص  مادرزادی است. حمایت و مشارکت خانواده‌ی بیمار در پروسه‌ی درمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که کودک توانایی انتخاب ندارد و تصمیمات توسط خانواده با مشورت کادر درمان گرفته می‌شوند.

نقایص اندام فوقانی نسبت به نفایص اندام تحتانی بیشتر هستند. برای هر نقصی در بدن، پروتز مخصوصی استفاده می‌شود. قبلا پروتز و انواع آن را به طور کلی توضیح داده ایم، در این مطلب نیز به پروتز‌های مخصوص کودکان می‌پردازیم.

همانطور که گفته شد روند درمان پروتزی کودکان بسایر با اهمیت است و کودکان باید پیش از دریافت پروتز به طور کامل معاینه شوند.

پروتز های کودکان چگونه اند؟

راحت بودن سوکت پروتز برای کودکان بسیار مهم است. پروتزهای کودکان باید طوری ساخته شوند که حداقل ۱۲ ماه دوام داشته باشند.  بهتر است در پروتز کودکان از اجزایی استفاده شود که قابلیت تغییر سایز و ارتفاع همراه با رشد او را داشته باشند.

پروتز کودکان

این که چه نوع سوکت و اجزایی برای پروتز کودک مناسب‌اند کاملا به سن، سطح فعالیت، و نیازهای عملکردی فرد بستگی دارد. تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده‌ی تیم درمان است.

تجربه و مطالعات نشان داده است بیشتر کودکان قطع عضو در صورت درمان پروتزی مناسب و به موقع، در بزرگسالی به سطح بالایی از فعالیت فیزیکی خواهند رسید.

پروتزهای کودکان به دلیل سرعت بالای رشد و سطح فعالیت بالای این گروه، خیلی زودتر از بزرگسالان دچار فرسودگی شده و به سرویس‌های بیشتری نیاز دارند.

پروتز های اندام تحتانی و فوقانی

استفاده از پروتزاندام تحتانی برای کودکان بهتر است زمانی که کودک توانایی ایستادن پیدا می‌کند انجام شود.
پروتزی که در ابتدا برای این افراد انتخاب می‌شود یک پروتز کوتاه و بدون مفصل زانو است. کاربرد این نوع پروتز حفظ تعادل کودک است. در این حالت به تدریج با گذر زمان طول پروتز را افزایش می‌دهند و زمانی که کودک توانایی حفظ تعادل خود را به دست آورد به آن مفصل زانو اضافه می‌کنند.

اولین پروتزی که کودکان مبتلا به نقایص مادرزادی اندام فوقانی دریافت می‌کنند، یک پروتز ساده و غیرفعال است. این نوع پروتز در چهار دست و پا راه رفتن و نشستن به آن‌ها کمک می‌کند.

زمان تعویض پروتز‌ها

طبق یک قانون کلی، پروتز کودک درصورتی به تعویض کامل نیاز دارد که:

  1. اجزای اصلی آن (دست، پا، یا مفصل زانو) فرسایش شدید پیدا کرده باشند
  2. سوکت پروتز به دلیل رشد بیمار یا جراحی مجدد به تعویض نیاز داشته باشد.

در غیر این صورت می‌توان تنها قطعات فرسوده‌ی پروتز را تعویض کرد.

نقش پروتز در مدیریت رشد کودکان

بر خلاف بزرگسالان که پس از انتخاب اجزای پروتز، تغییر خاصی در اندامشان رخ نمی‌دهد، کودکان مدام در حال رشد هستند. پس پروتزی که انتخاب می‌شود پس از چند ماه ممکن است به تغییرات اساسی نیاز داشته باشند. عمل جراحی منتخب برای این افراد، باید با هدف ایجاد بهترین وضعیت جهت استفاده از اجزای پروتزی انجام شود.

پروتز اطفال

به دلیل تغییرات حجمی باقیمانده‌ی عضو (استامپ) و احتمال از بین رفتن اندازه مناسب سوکت، بهتر است برای این گروه از سوکت‌های ترموپلاستیکی منعطف استفاده شود تا در صورت نیاز با اعمال گرما یا روش های دیگر، بتوان اندازه‌ی آن را تغییر داد.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan