تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پروتز موتوردار هوشمند

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تا ده حدود سال پیش، اندام‌های مصنوعی تا این حد با پیشرفت مواجه نشده بودند. ولی امروزه با ورود پروتز موتوردار هوشمند که نوعی اندام مصنوعی هوشمند است، شاهد بروز تحول بی‌نظیری در صنعت ساخت اندام‌های مصنوعی هستیم. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پروتز موتوردار هوشمند چیست و چه تفاوتی در مقایسه با پروتزهای معمولی جایگزین اندام مختلف دچار قطع عضو دارد.

در پاسخ به این سوال باید گفت که پروتز موتوردار هوشمند نوعی پروتز و دستگاه دارای موتورهای فعال است که به منظور کمک به حرکت اندام‌های بیماران که به قطع عضو دچار شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع دستگاه‌های پروتز از یک منبع تغذیه برای تامین انرژی لازم به منظور حرکت عضو مصنوعی استفاده می‌‌شود تا امکان فعالیت عضو مورد نظر به صورت خودکار فراهم گردد. به عبارت دیگر لازم است برای توانایی حرکت این دستگاه به صورت خودکار یک برنامه‌ی رایانه‌ای نوشته شود تا بتواند خود را با حرکت‌های مورد نظر کاربر تنظیم نماید، به همین دلیل به این اعضای مصنوعی، هوشمند گفته می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها حتی تا میزانی پیشرفته هستند که مغز را دچار این احساس می‌کنند که عضو مصنوعی به بدن متصل نیست و اندام مورد نظر کاملا در حالت طبیعی و مانند سایر اندام‌ها عمل می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوزبند طبی کلیک کنید.

این مطلب به معرفی پروتز موتوردار هوشمند می‌پردازد که به عنوان یکی از انواع اندام‌های مصنوعی قادر به جبران مشکلات و آسیب‌های ناشی از نقص یا عدم وجود یک عضو در بدن بیماران است. به علاوه به طور ویژه پروتز هوشمند دست راست را با هم بررسی می‌کنیم. بنابراین اگر خود یا نزدیکانتان به دنبال کسب اطلاعات دقیق از کارکرد، ویژگی‌ها و مزایای پروتزها و اندام‌های مصنوعی هوشمند هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پروتز هوشمند

یکی از بهترین انواع پروتز ها  پروتز هوشمند می باشد. این پروتز ها برای قطع عضو بالای زانو و زیر زانو کاربرد دارد. حمل وزن بدن و ایجاد تعادل هنگام راه رفتن و ایستادن به عهده پا است در نتیجه یکی از عضو های مهم بدن پا می باشد. حال اگر به هر دلیلی پا دچار آسیب دیدگی و نقص عضو شود فعالیت های بیمار با اختلال روبرو می شود. اما برای جلوگیری از اختلالات می توان از پروتز های پای هوشمند استفاده کرد. پروتز ها با توجه به سن و شرایط بیمار و سطح فعالیت طراحی و ساخته می شود. بعضی افراد به علت قطع عضو اعتماد به نفس خود را ازدست می دهند پروتزهای هوشمند به این افراد کمک میکند تا اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا کند. جایگزین مناسبی برای افرادی که دچار قطع عضو شده اند می باشد. پروتز ها در این مقاله شما می توانید با انواع پروتز هوشمند و نوع کارایی و مزایای آنها آشنا شوید.

انواع پروتز هوشمند

  • پروتز های مکانیکی

پروتز های مکانیکی جزئی از اندام های مصنوعی هست که به شکل قلاب است به کمک قلاب کشش و مهار اندام ها به سادگی انجام میگیرد. هیچ فشار روی قسمت قطع شده نمی باشد و برای مقاومت بالا از آلیاژ آلومینیوم استفاده می کنند. پروتزها به واسطه سوکت به عضو قطع شده متصل می شود.

  • پروتز مایوالکتریک

یکی از جدیدترین نوع پروتزها مایوالکتریک می باشد که با عملکرد مغز حرکت می کند. این پروتز برای کسانی که انگشتان خود را از دست داده اند مناسب می باشد. این پروتز از طریق امواجی که به مغز ارسال می شود کارایی دارد.

  • پروتز بیونیک

یکی دیگر از جدیدترین پروتزها پروتز بیونیک می باشد. این پروتز توسط سیگنال هایی که از مغز دریافت می کند حرکت می کند. برای اینکه فرد بتواند به راحتی هر یک از انگشتان خود را حرکت بدهد از موتورهای جدا شونده برای هر انگشت استفاده می شود. این پروتز نیز از سیلیکون ساخته شده تا ظاهری طبیعی داشته باشد.

  • پروتز هیبریدی

این پروتز ترکیبی  از پروتز مایوالکتریک و پروتز معمولی می باشد این پروتز برای کسانی که از ناحیه بازو قطع عضو شده اند مناسب است.

  • پروتز پنجه کربنی

کسانی فعالیت بسیار کمی دارند این نوع پروتز برای انها مناسب است. برای کاهش ریسک گیر کردن نوک پنجه با زمین موتور این پنجه کربنی  به نحوی عمل می کند که فاصله نوک پنجه با زمین را از طریق بالا اوردن جلوی پنجه افزایش می دهد. از ویژگی های این پروتز می توان به ضد اب بودن ان اشاره کرد همچنین قابل تنظیم بودن این نوع پروتز و تغییر اندازه مچ پا در کفش  های مختلف نیز از ویژگی های محبوب این پروتز می باشد.

پای مصنوعی هوشمند چگونه عمل می کند ؟

پروتزهای هوشمند از سنسور و ریزپردازنده ساخته می شود تا بتوان از طریق سنسور ها اطلاعات دریافتی را به پا ارسال کرد تا حرکت پا کنترل شود.

عملکرد پای مصنوعی هوشمند به این گونه است که سیگنال های دریافتی از مغز را با استفاده از سنسور ها به پا منتقل می کند تا حرکت پا کنترل شود. اطلاعات دریافتی تجزیه و تحلیل می شوند و توسط ریز پردازنده ها نحوه حرکت پا کنترل  می شود. حرکت پای مصنوعی هوشمند بسیار طبیعی می باشد و یکی از دلایل محبوبیت این پروتز طبیعی بودن آن است.

پروتز هوشمند زانو

ممکن است بر علت سالمندی و پوکی استخوان تصادف و یا ضربه دیدن زانو دچار عارضه شود و گاهی ممکن است به علت شدید بودن آسیب دیدگی  مجبور به تعویض زانو و استفاده از پروتز شویم. پروتز هوشمند زانو یکی از  بهترین موارد برای جایگزینی می باشد تا فرد بیمار بتواند به راحتی به فعالیت های خود ادامه دهد.

امروزه به علت پیشرفت بسیار زیاد تکنولوژی و فناوری بیمارانی که دچار قطع عضو چه از ناحیه زیر زانو و چه از ناحیه بالای زانو می توانند بدون هیچ مشکل و لنگیدن راه بروند و فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. بیماران با توجه به شرایط و ناحیه قطع عضو شده پروتزهای مناسب خود را انتخاب میکنند.  پروتز ها باید متناسب با آناتومی افراد طراحی و ساخته شود. در ادامه با پروتز های مصنوعی هوشمند زیر زانو و  بالای زانو بیشتر آشنا می شویم.

پروتز پای مصنوعی هوشمند بالای زانو

برای کسانی که دچار نقص عضو از ناحیه بالای زانو شده اند پروتز هایی که قابلیت کنترل رایانه ای  دارند توصیه می شود که عملکرد بهتر و مناسبی دارند و همچنین ایمن و راحت هستند. بهترین انتخاب برای کسانی که دچار قطع عضو از بالای زانو شده اند پروتز های هوشمند بالای زانو می باشد زیرا با استفاده از ریزپردازنده ها می تواند نسبت به راه رفتن بیمار واکنش نشان دهد و  همچنین میتواند با هر سطحی از ناهمواری و هر سرعتی هنگام راه رفتن سازگار شود. پروتز های هوشمند بالای زانو بالاترین سطح ایمنی را دارد. اگر بیمار سرعت راه رفتن خود را بیشتر کند سرعت حرکت زانو نیز بیشتر می شود  و همچنین نشست و برخاست با این پروتز بسیار راحت می باشد.

پروتز پای مصنوعی هوشمند زیر زانو

مهم ترین ویژگی پروتزهای زیر زانو  طراحی خاص کفی های آن می باشد. کفی ها از صفحات کربنی ساخته شده و قابلیت ارتجاعی دارند. پروتز پای مصنوعی زیر زانو مناسب کسانی است که سطح فعالیت آنها متوسط می باشد. پنجه های کربنی باعث می شود افرادی که به صورت فشاری راه می روند بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. یکی دیگر از ویژگی های مهم پروتز زیر زانو این است که افراد می توانند ارتفاع آن را نسبت به کفشی که می پوشند تنظیم کنند.

پروتز هوشمند چه ویژگی هایی دارد ؟

در دنیای امروز  ساخت پروتز پیشرفت زیادی داشته است. با استفاده از پروتز های هوشمند می توانید بسیاری از مشکلات را حل کنید.  پروتز های هوشمند به علت استفاده از سنسور ها و ریزپردازنده های پیشرفته ای که با آنها ساخته شده اند می تواند به فرد کمک کند تا طبیعی تر قدم بردارند و برای راه رفتن روی سطوح  مختلف هیچ مشکلی نداشته باشند.

جدیدترین پای مصنوعی هوشمند

یکی از جدید ترین پروتزها پروتز پای مصنوعی هوشمند می باشد در عین حال پروتز پای مصنوعی هوشمند روز به روز پیشرفت می کند و با عملکرد بهتری به بیماران معرفی می شود. کسانی که فعالیت زیادی دارند و نیز با سرعت بالا فعالیت میکنند بهتر است از جدید ترین نوع پروتز هوشمند پای مصنوعی استفاده کنند. پای مصنوعی هوشمند گنیوم جدیدترین پروتز هوشمند پای مصنوعی می باشد.

از ویژگی های پای مصنوعی هوشمند گنیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و گرد و غبار
  • تحمل وزن بسیار بالا
  • سازگاری سریع با بدن
  • کنترل آن توسط ریموت
  • طبیعی بودن بسیار زیاد پروتز گنیوم به دلیل این که با نیروی بدن حرکت می کند و می توان روی سطوح هموار  و ناهموار حرکت کرد.

پروتز دست مصنوعی هوشمند

برای افزایش توانایی و برگرداندن نیروی از دست رفته پروتزهای دست مصنوعی جدید و پیشرفته طراحی و ساخته شده اند. ساخت پروتز ها باهم متفاوت می باشد. به علت پیشرفت زیاد علم و تکنولوژی پروتزهای مصنوعی دست  عملکرد بسیار خوب و مشابهی با دست طبیعی انسان دارد. پروتز های دست هوشمند از سیستم های الکترونیکی ساخته می شوند که کارایی بالایی داشته باشند. وجود حسگر ها و باتری و ریزپردازنده باعث می شود که  عملکرد بسیار مشابهی با دست طبیعی داشته باشد.

اعضای مصنوعی هوشمند

همان‌گونه که اشاره شد، اعضای مصنوعی هوشمند یا پروتز موتوردار هوشمند برای بازسازی و کمک به حرکت بخش‌هایی از اندام‌های بدن به کار می‌رود که به دلایل متفاوت به آسیب و نقص دچار شده‌اند. این اندام جایگزین به بیماران دارای نقص عضو کمک می‌کنند تا تمام یا بخشی از عملکرد از دست رفته را جبران نمایند.

پروتز موتوردار هوشمند

روش کنترل اندام‌ها توسط پروتز موتوردار هوشمند به این صورت است که اطلاعات لازم از امواج نوار عصبی یا نوار مغزی به دست آمده و به یک تراشه کوچک منتقل می‌شود تا امکان کنترل طبیعی بسیاری از حرکات یک اندام برای بیمار فراهم گردد و اندام مصنوعی دچار احساس فیزیکی شود. البته اعضای مصنوعی انواع مختلفی دارند که به دو گروه اصلی اندام‌های برطرف کننده آسیب‌ها و جبران عملکرد و اندام‌های دارای صرفا جنبه زیبایی تقسیم می‌شوند. ولی به طور کلی این پروتزها از جنس آلومینیوم و پلیمرهای سبک و مقاوم ساخته می‌شوند تا علاوه بر قابلیت تحمل نیروی زیاد و استحکام و دوام بالا، احساس راحتی لازم را نیز برای بیمار فراهم کنند. به همین دلیل در فرایند تولید این اندام‌ها از تجهیزات بسیار پیشرفته استفاده می‌شود و دلیل قیمت بالای این پروتزها نیز همین استفاده از تجهیزات پیشرفته و فلزات و پلیمرهای با کیفیت است. متاسفانه به دلیل همین قیمت بالا بسیاری از افراد قادر به تامین هزینه‌های ساخت، نصب، نگهداری و تعمیر و تعویض آن نیستند و این عامل را می‎توان به عنوان یکی از معایب این نوع پروتزها شناخت.

پروتز هوشمند دست راست

پروتز هوشمند دست راست یکی از انواع پروتز موتودار هوشمند است که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته عملکرد و کارایی فوق‌العاده‌ای برای دست کاربر فراهم می‌کند. این نوع پروتز به دلیل کاربرد بالای دست راست نسبت به بسیاری از اندام‌های دارای نقص عضو، یکی از پرکاربردترین پروتزهای هوشمند نیز هست.
برای هر انگشت این پروتز موتورهای جداگانه تعبیه شده که قابلیت حرکت آن‌ها به صورت طبیعی و هماهنگ را امکان‌پذیر می‌کند. هم‌چنین ریزپردازنده‌های قدرتمند موجود در این اندام مصنوعی موقعیت هر کدام از انگشتان را به صورت مستمر و دقیق کنترل می‌کنند. به علاوه توزیع بهینه‌ی وزن موتورها موجب احساس سبکی و راحتی می‌شود.

از مزایای دیگر این دست مصنوعی هوشمند می‌توان به امکان کنترل سرعت نسبی برای انجام کارهای ظریف، ارائه‌ی چندین الگوی قابل انتخاب برای چنگ زدن، قابلیت‌هایی مانند امکان خم کردن چندگانه برای قسمت مچ دست، موقعیت‌های قابل انتخاب برای انگشت شست و سنسور داخلی، هم‌چنین امکان سفارشی کردن قابلیت‌ها با در نظر گرفتن سبک زندگی و ترجیحات کاربر اشاره کرد. به علاوه ساختار مقاوم این دست مصنوعی امکان حمل اشیای سنگین و حتی تحمل وزن چهل و پنج کیلوگرمی را توسط دست فرد فراهم می‌کند.

پروتز موتوردار هوشمند

افرادی که به دلایل مختلفی مانند تصادفات، جنگ، نواقص و اختلالات مادرزادی، بیماری‌هایی مانند دیابت، سوانح غیرمترقبه و بروز حوادث مختلف به نقص عضو دچار شده‌اند، مجبور خواهند بود تا آخر عمر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. ولی خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با رباتیک و سایر صنایع موثر در ساخت پروتز موتوردار هوشمند، این افراد قادر خواهند بود تا شرایط بهتری در زندگی‌شان تجربه کنند و تا حد زیادی از پس انجام فعالیت‌های روزمره و حتی فعالیت‌های معمول شغلی و کاری خود برآیند. به خصوص این‌که پیشرفت‌های تکنولوژی موجود، علاوه بر کارایی بالا، به زیبایی و طبیعی بودن این اندام‌ها نیز کمک شایان توجهی کرده و کاربران می‌توانند بدون تحمل نگاه‌های دیگران به حضور و فعالیت در جامعه بپردازند.

به همین دلیل با مرور زمان شاهد بهبود شرایط افراد دارای نقص عضو بوده و خواهیم بود. تا جایی که بسیاری از دانشمندان و متخصصان در تلاش برای تولید انواع پروتز موتوردار هوشمند هستند تا افراد جامعه را از نظر داشتن شرایط و قابلیت‌های طبیعی زندگی به هم شبیه‌تر کنند.

در این مطلب با پروتز موتوردار هوشمند و قابلیت‌ها و مزایای فوق‌العاده آن آشنا شدیم. این نوع پروتزها دارای انواع مختلفی هستند که به خصوص از نظر کارکرد به منظور استفاده به عنوان اندام مصنوعی برای افراد دارای نواحی محتلف قطع عضو شده یا افراد دارای سبک زندگی و نیازهای متفاوت به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. متداول‌ترین انواع پروتز موتوردار هوشمند شامل پروتزهای هوشمند دست، پا، زانو، آرنج، مچ و غیره هستند که ویژگی‌ مشترک تمامی آن‎ها بهبود قابلیت‌های اندام مورد نظر در راستای حرکت، جابجایی و حمل اشیا و خم و راست شدن است.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan