تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

چرخش بیش از حد پا به سمت داخل یا اورپرونیشن چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چرخش بیش از حد پا یا اورپرونیشن زمانی رخ می‌دهد که قوس پا بیش از حد به سمت داخل یا خارج کشیده شده است. این وضعیت به عنوان اورپرونیشن یا چرخش بیش از حد پا به سمت داخل شناخته می شود. گاهی اوقات افراد این شرایط را صافی کف پا می نامند.

اورپرونیشن

نحوه برخورد انگشتان پا روی زمین تاثیر چشم گیری روی بدن فرد دارد. افرادی که دچار صافی کف پا هستند و یا افرادی که چاق می باشند، بیشتر در معرض صدمه و آسیب نسبت به افراد طبیعی هستند.

راهکارهای درمانی ساده برای پیشگیری از صدماتی که منجر به اورپرونیشن می شود وجود دارد که در این مطلب با همدیگر می خوانیم.

پرونیشن و اورپرونیشن

پرونیشن به وضعیت طبیعی پا هنگام حرکت بر می گردد. یعنی زمانی که فرد در حال دویدن یا راه رفتن است، پا کمی به سمت داخل چرخش دارد.

زمانی که فرد در حال دویدن یا راه رفتن است، وزن از پاشنه پا به سمت توپی پا منتقل می شود و در این وضعیت پرونیشن رخ می دهد.

بعضی از این پرونیشن ها طبیعی اند. اورپرونیشن اغلب سبب چرخش بیش از حد پا به سمت داخل یا خارج پا می شود که سبب صدمات جدی تری به پا می شود.

نکته:

در واقع زمانی که فرد راه می رود و قدم برمی دارد، وزن پا باید از طریق پاشنه پا به سمت قوس پا و سپس به سمت پنجه پا هدایت شود. اگر این انتقال وزن به جای اینکه از عرض پاشنه پا به عرض قوس پا و سپس به عرض پنجه پا برسد و حدوداً ۱۵ درجه به سمت داخل متمایل شود، پرونیشن طبیعی می باشد.

اما اگر به جای اینکه وزن از عرض پاشنه از بغل و کنار پاشنه به سمت کنار قوس پا و سمت کنار پنجه پا انتقال داده شود، سبب فشار زیاد روی این لبه های انتقال دهنده وزن می آید.

منظور از بار وزن روی پا این است که وقتی فرد راه می رود و پا روی زمین قرار می گیرد کل وزن روی پاشنه پا می افتد. سپس با برداشتن پاشنه پا و قرار گرفتن قوس پا روی زمین کل وزن روی قوس پا می افتد و بعد از جدا شدن قوس پا از روی زمین و قرار گرفتن پنجه پا روی زمین، کل وزن روی پنجه پا می افتد. باید پاشنه و قوس و همچنین پنجه به نحوی روی زمین قرار گیرند که روی آن ها فشار نیاید.

در اورپرونیشن لبه های خارجی و لبه های داخلی روی زمین قرار گفته و سبب ضربه های زیادی به پا می شوند.

اورپرونیشن و صدمات

اورپرونیشن ها اغلب سبب افزایش خطر جراحت و صدمات می شود. چون در این وضعیت زاویه طبیعی بدن مختل شده و سبب برخورد شدیدتر انگشتان پا به زمین می شوند.

ورزشکاران خصوصا دوندگان ، به احتمال زیاد در خطر آسیب های جدی بیشتری در مبتلا شدن به اورپرونیشن هستند.

صدماتی که به طور رایج در افراد با اورپرونیشن رخ می دهد شامل:

  • برآمدگی ساق
  • پینه پا
  • درد پاشنه
  • فاشیا پلانتار
  • سندروم ایلیوتیبال باند یا التهاب رباط خارجی زانو (ایلیوتیبال یک تاندون بلند بوده که عضله ران را به استخوان ساق متصل می کند.)
  • درد مزمن کمر
  • شکستگی فشاری در انگشتان پا یا ساق پا
  • سندروم درد پاتلوفمورال (درد جلو زانو و اطراف زانو)
  • التهاب تاندون آشیل

علت اورپرونیشن

اورپرونیشن معمولا به دلیل صافی کف پا و یا پای بسیار انعطاف پذیر رخ می‌دهد.

کف پای صاف

گاهی اوقات افراد با کف پای صاف متولد می‌شوند، هر چند شرایط و موقعیت‌هایی وجود دارد که سبب افزایش احتمال بروز صافی کف پا و یا ضعف قوس پا می شود.

این شرایط و موقعیت‌ها شامل:

  • باردار شدن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • شرکت در فعالیت های سنگین، مانند دویدن که شامل اصابت مکرر پا به سطح سخت در یک بازه طولانی است.

تشخیص

افراد بسیاری که اورپرونیشن دارند بدون اینکه به پزشک مراجعه کنند، می دانند که دچار صافی کف پا هستند.

اگر شخصی فکر کند که اورپرونیشن دارد، باید یکی از سه روش زیر را برای تشخیص انجام دهد:

  1. آن ها ابتدا باید به پاهایشان وقتی در حال ایستاده هستند، نگاه کنند. اگر شخص هیچ فضایی بین کف زمین و کف پاهایش مشاهده نکرد پس شخص به احتمال زیاد دچار اورپرونیشن می باشد.
  2. اگر شخص در حال دویدن باشد، او می تواند وضعیت کفش هایش را در حالت دویدن چک کند، اگر قسمت اعظم کفش به سمت داخل باشد پس احتمالا فرد به اورپرونیشن مبتلا است.
  3. آن ها همچنین پس از چند قدم با انگشتان خیس به صورت پا برهنه می توانند این وضعیت را بررسی کنند. یک شخص با پرونیشن نرمال در رد پای خود مشاهده می کند که پاشنه پا با انگشتان پا از طریق نیمی از عرض پا ارتباط دارد. اما در شخصی با پرونیشن زیاد مشاهده می شود که پاشنه پا با انگشتان پا از طریق کل عرض پا ارتباط دارد.

در صورتی که فرد بعد از انجام این سه روش هنوز مطمئن نیست که به اورپرونیشن دچار است یا خیر. باید یا به پزشک متخصص پا یا جراح ارتوپدیک مراجعه کند.

پزشک متخصص پا یا جراح ارتوپدی یا متخصص طب فیزیک می تواند به طور قطع، چرخش بیش از حد پا را تشخیص دهد. شخصی که درد یا صدمه مزمن ناشی از اورپرونیشن را تجربه کرده است باید به پزشک مراجعه کند.

پزشک راهکارهای درمانی متفاوتی را برای حل شدن مشکل پیشنهاد می کند.

گزینه های درمانی

چندین راهکار متفاوت برای درمان اورپرونیشن وجود دارد. اصلی ترین این روش ها شامل:

  1. استفاده از بریس و انتخاب کفش مناسب
  2. استفاده از ارتوتیک ها
  3. انجام ورزش های قدرتی روی قوس و ماهیچه های اطراف پا

انتخاب کفش مناسب

فرد با اورپرونیشن باید در انتخاب کفش مناسب بسیار دقت کند. به خصوص وقتی که کفش را برای فعالیت هایی انتخاب می کند که در آن اصابت انگشتان به زمین زیاد است مانند پیاده روی یا دویدن.

هر فردی که اورپرونیشن دارد باید به دنبال کفش هایی باشد که کاملا مناسب این مشکل باشند تا اثر مطلوب کفش روی کاهش اورپرونیشن مشخص شود.

شخص با اورپرونیشن باید شرایط زیر را برای خرید کفش های مناسب نجام دهد:

  1. کفش باید برای هر دو پا یک اندازه باشد.
  2. در آخر روز و در آخر هفته یعنی زمانی که پا پف کرده است برای خرید اقدام کنید.
  3. هنگام خرید کفش جوراب نازک داشته باشید.
  4. به دنبال کفش هایی باشید که قوس پا را تا جای ممکن پر کنند.

ورزش برای اورپرونیشن

گاهی اوقات، شخص با اورپرونیشن ممکن است به یشک پزشک طب فیزیک یا فیزیوتراپیست برای ورزش های قدرتی مراجعه کند.

این ورزش ها می تواند سبب بهبود قوس پا و قدرت ماهیچه ها شده که به قوس پا برای قوی شدن کمک می کند.

طب فیزیک یا متخصص فیزیوتراپی ممکن است به شخصی که دچار اورپرونیشن می باشد و صدمات مرتبط با این وضعیت را متحمل شده است، راهکارهای ورزشی زیر را به صورت روتین تجویز کند:

  1. اولین پوزیشن demi pile:  در این وضعیت به صورت ایستاده قرار گرفته و کمی زاویه پا را از ناحیه زانو به سمت بیرون خم کنید. پاشنه ها به همدیگر برسند و نزدیک هم باشند، سپس زانوها را به گونه ای خم کنید که پاشنه پا روی زمین باشد.
  2. رولینگ یا چرخش پا: در حالتی که پاها به اندازه عرض باسن از هم جدا هستند، وزن را به سمت بیرون از پا بچرخانید و سپس به حالت عادی برگردانید.
  3. کشیدن ماهیچه کالف یا ماهیچه دوقلو: ماهیچه های دوقلو ساق می توانند فشار زیادی به تاندون آشیل وارد کنند. در حالتی که کف پا صاف باشد این وضعیت بدتر است. ماهیچه های ساق پا را با نشستن روی زمین و کشیدن پا به سمت خود تقویت کنید و روی آن ها حرکات کششی انجام دهید. سپس بایستید و مچ دست را به انگشتان پا نزدیک کنید.

استفاده از ارتوتیک

ارتوتیک وسایل مخصوص پزشکی بوده که درون کفش ها قرار داده می شود تا قوس پا را پر کنند و اثرات پیاده روی را روی بدن فرد به حداقل برساند. ارتوتیک ها همان کفی کفش طبی می باشد که به صورت استاندارد ساخته و عرضه می شود.

ارتوتیک های عمومی بدون نسخه پزشک در دسترس اند. این ارتوتیک ها ممکن است نقش عوامل پیشگیری از صدمات ناشی از اورپرونیشن را نیز فراهم کنند.

در برخی موارد، شخص با اورپرونیشن ممکن است به یک ارتوتیک سفارشی نیاز داشته باشد، بنابراین متخصص بیماری های پا می تواند براساس آنالیز راه رفتن فرد نسخه سفارشی از ارتوتیک را پیشنهاد دهد. می‌توانید در مطلب آیا ارتوتیک درد پا و کمر را کاهش می‌دهد؟ اطلاعات بیشتری در مورد ارتوتیک ها کسب کنید.

پیشگیری

برخی افراد نمی توانند از بروز اورپرونیشن پیشگیری کنند اما می توانند اثرات ناشی از آن را با استفاده از ارتوتیک ها و دیگر کفش های مناسب کاهش دهند.
همچنین افراد می توانند خطرات ناشی از اورپرونیشن را با انجام ورزش های پیشنهادی تا حد مطلوبی کاهش دهند.
افرادی که توانایی پیشگیری از بروز این وضعیت را دارند باید وزن خود را در یک دامنه نرمال و طبیعی نگه دارند.

چشم انداز

هر درد یا صدمه ای که به دلیل اورپرونیشن ایجاد می شود باید به پزشک گزارش داده شود. پزشک ممکن است برخی از راهکارهای درمانی را برای شخص مبتلا با اورپرونیشن پیشنهاد بدهد که سبب تسکین درد و پیشگیری از حوادث و صدمات می شود.

افراد با صدمات بیش از حد ناشی از اورپرونیشن ممکن است نیاز باشد اقداماتی برای پیشگیری از صدمات در آینده انجام دهند.

افراد زیادی که اورپرونیشن دارند، با استفاده از ابزارهایی مثل کفی طبی یا ارتوتیک ها و یا تغییر کفش های معمولی به کفش های مناسب با این وضعیت مقابله می کنند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan