تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

چه چیزی باعث بروز درد پایین کمر می‌شود؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه
علت درد پایین کمر

درد پایین کمر مشکلی رایج است. این مشکل معمولاً به دلیل کار کردن بیش از حد یا آسیب جزئی به ‌وجود می‌آید، اما گاهی ممکن است علت مشخصی نداشته باشد. کمر درد می‌تواند علامت بیماری زمینه‌ای باشد. با توجه به تحقیقات موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی آمریکا (NINDS)، حدود ۸۰٪ از بزرگسالان در برخی از مراحل زندگی کمر درد را تجربه خواهند کرد. درد پایین کمر ممکن است به صورت ناگهانی یا به تدریج ظاهر شود و یک درد سطحی یا شدید باشد. در بعضی از افراد، درد ممکن است مزمن باشد.
در این مقاله، به بررسی برخی از دلایل احتمالی کمر درد و روش درمان می‌پردازیم و اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید.

درد پایین کمر ناشی از کشیدگی عضله

کشیدگی عضله، یکی از علت‌های بروز درد پایین کمر است. کشیدگی عضله هنگامی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها به علت فعالیت بیش از حد کشیده می‌شوند، و فرد دچار کشیدگی عضله می‌شود. کشیدگی عضلات پایین کمر میتواند ناشی از کار کردن بیش از حد، آسیب دیدگی‌های ورزشی، پیچ خوردگی دست و پا یا بلند کردن اجسام بیش از حد سنگین یا بلند کردن اجسام به روش نامناسب باشد.
علائم کشیدگی عضله می‌تواند شامل حساسیت، تورم و اسپاسم عضلات باشد.

درمان

معمولاً با استراحت، استفاده از کمپرس سرد و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، کمر درد ناشی از کشیدگی عضله در پایین کمر را در خانه درمان کند.
کشش آرام عضلات و انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، ممکن است به جلوگیری از سفت شدن عضلات کمر کمک کند.

جراحت و درد کمر

ضربه به کمر می‌تواند باعث شکستگی مهره‌ها و پارگی یا فتق دیسک و آسیب ستون فقرات شود که در نهایت منجر به دردپایین کمر می‌شود. سقوط، تصادفات با موتور و صدمات ورزشی می‌توانند از علل احتمالی بروز جراحت باشند. معمولاً، کمر درد بلافاصله پس از آسیب بروز پیدا می‌کند. علائم دیگر ممکن است شامل سوزن سوزن شدن و بی‌حسی پاها باشد.

درمان

روشهای درمانی به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. فرد ممکن است صدمات جزئی را در خانه با استراحت، استفاده از یخ و داروهای ضدالتهابی درمان کند.
برای افرادی که دچار آسیب‌های شدیدی شده باشند، پزشک ممکن است فیزیوتراپی، داروهای تجویزی یا جراحی را پیشنهاد کند.

سندرم دم اسب و درد پایین کمر

یکی از عوامل درد پایین کمر سندرم دم اسب، یک بیماری نادر است و هنگامی رخ می‌دهد که ریشه‌های عصبی دم اسبی که در قسمت تحتانی نخاع قرار دارند، فشرده ‏می‌شوند. معمولاً، این سندرم به علت فتق دیسک بروز پیدا میکند، اما علت‌های دیگر، شامل تنگی نخاع و شکستگی‌ها، عفونت‌ها و تومورهایی است که روی ستون فقرات تأثیر می‌گذارند. گاهی اوقات عمل جراحی ستون فقرات نیز انجام میشود.
علائم سندرم دم اسب عبارتند از:

  • درد کمر شدید
  • مشکلات روده و مثانه
  • بی حسی، ضعف یا از بین رفتن احساس در یک یا هر دو پا
  • مشکل در راه رفتن.

درمان

سندرم دم اسب یک بیماری اورژانسی است که در صورت عدم درمان فوری، عوارض جدی را به همراه دارد. پزشکان، عمل جراحی را برای از بین بردن فشار روی اعصاب پیشنهاد می‌کنند. انجام عمل جراحی، خطر فلج دائمی و بی‌اختیاری را کاهش می‌دهد.

در پایین کمر ناشی از عفونت

عفونت نیز یکی از عوامل درد پایین کمر است. گاهی اوقات، ستون فقرات و بافتهای اطرافش به باکتریهای مضر، ویروسها یا قارچها آلوده می‌شوند. عفونت ستون فقرات میتواند زمانی رخ دهد که عفونتهای سایر قسمت‌های بدن به ستون فقرات منتقل شوند. این عفونت‌ها میتوانند به علت صدمات یا جراحی ستون فقرات یا بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و ایدز ایجاد شوند.
برخی از مثال‌های عفونتهای نخاعی شامل استئوئیلیت یا عفونت استخوان و آبسه اپیدورال، عفونتی است که در غشاهای محافظ اطراف نخاع ایجاد می‌شود.
علائم عفونت نخاعی عبارتند از:

  • درد کمر شدید
  • تورم، گرگرفتگی و حساسیت کمر
  • اسپاسم عضلانی
  • بی حسی پاها
  • تب و لرز

درمان

نوع درمان این نوع عفونت به علت مشکل بستگی دارد، اما ممکن است داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ استفاده شوند. برای افرادی که عفونت‌های شدید دارند، پزشک ممکن است عمل جراحی را به منظور کاهش فشار به ستون فقرات و برطرف کردن عفونت پیشنهاد کند.

درمان درد پایین کمر

دیسک دژنراتیو

بیماری دیسک دژنراتیو باعث درد پایین کمر می‌شود. این بیماری زمانی رخ میدهد که دیسک بین مهره‌های نخاعی فرسوده می‌شود. این دیسک‌ها به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند. بنابراین، هنگام فرسودگی، مهرهها ممکن است روی هم قرار گرفته و منجر به بروز کمر درد شود.
این درد ممکن است با خم شدن، پیچ خوردگی و بلند کردن شدیدتر شود اما با راه رفتن یا حرکت بهتر می‌شود.

درمان

روشهای درمان بیماری دیسک دژنراتیو عبارتند از:

  • درمان فیزیکی و شغلی
  • حفظ وزن سالم
  • مصرف داروهای بدون نسخه و ضد درد
  • اگر این روش درمانی مؤثر نباشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را پیشنهاد کند

سیاتیک

سیاتیک باعث کمر درد شدید در پایین کمر می‌شود. این درد از طریق باسن و پایین پا به پاها منتقل می‌شود. سیاتیک هنگامی رخ می‌دهد که عصب فشرده شود. علل بروز این مشکل میتواند تنگی نخاع و فتق یا پارگی دیسک باشد. علائم دیگر هم میتوانند شامل احساس بی حسی یا سوزش سوزن شدن پاها باشد. هنگام حرکت کردن، عطسه یا سرفه، علائم ممکن است بدتر شود.

درمان

معمولاً، فرد میتواند علائم خفیف را با استراحت در خانه، استفاده از یخ و داروهای تسکین دهنده درد درمان کند. اگر علائم شدیدتر بود، پزشک ممکن است تزریق یا جراحی استروئید را پیشنهاد کند.

اسکولیوز

اسکولیوز، انحنای جانبی ستون فقرات است که میتواند باعث نا همترازی شانه‌ها و باسن شود و درنهایت موجب درد پایین کمر شود. این مشکل در کودکان ۱۱تا۱۲ سال هم بوجود می‌آید، معمولاً قبل از اینکه وارد دوران بلوغ شوند. با این وجود، این مشکل می‌تواند در هر سنی بوجود آید.
کودکان مبتلا به بیماری اسکولیوز به احتمال زیاد در دوران بزرگسالی، دچار کمر درد می‌شوند.

درمان

در مقاله «اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات از تشخیص تا درمان» به طور مفصل در مورد اسکولیوز و درمان آن توضیح دادیم.
درمان به میزان انحنای ستون فقرات و سن فرد بستگی دارد. استفاده از بریس کمر برای کودکانی که در حال رشد هستند، مفید است و مانع افزایش انحنای ستون فقرات می‌شود.
در بزرگسالان، درمان ممکن است با استفاده از داروهای ضد درد و تمریناتی برای بهبود انعطاف پذیری صورت بگیرد.
پزشک ممکن است برای کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز شدید جراحی را پیشنهاد کند. روش جراحی رایج بیماری اسکولیوز، فیوژن ستون فقرات است؛ در این روش، جراح برای صاف کردن ستون فقرات، دو یا چند مهره را به هم متصل می‌کند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی نخاع، یعنی باریک شدن کانال ستون فقرات که می‌تواند باعث ایجاد فشار روی نخاع و ریشه‌های عصبی شود. بیشتر افراد بالای ۵۰سال دچار این بیماری می‌شوند.
علائم تنگی نخاع عبارتند از:

  • درد پایین کمر
  • سیاتیک
  • بی حسی یا ضعف در یکی از پاها یا هردو پا
  • مشکل در راه رفتن

درمان

درمان خانگی برای درمان مشکل تنگی کانال نخاعی، استفاده از داروهای تسکین دهنده بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن و تمریناتی برای تقویت عضلات کمر و بهبود تحرک است.
اگر علائم شدیدتر باشد، پزشک ممکن است تزریق استروئید، مسدود کننده اعصاب یا جراحی را پیشنهاد کند.

تنگی کانال نخاعی

علل دیگر درد پایین کمر

کمردرد ممکن است مشخصه ی بیماری‌هایی باشد که به صورت مستقیم با کمر ارتباط ندارند.
برخی دیگر از دلایل احتمالی بروز کمردرد عبارتند از:

  • آنوریسم آئورت شکمی
  • آندومتریوز
  • فیبرومیالژی
  • سنگ کلیه
  • بارداری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

همیشه علت درد در قسمت پایین کمر مشخص نیست و اغلب به خودی خود بهتر می‌شود. استراحت، استفاده از کمپرس گرم و سرد، مصرف داروهای تسکین دهنده درد و کشش آرام عضلات ممکن است به افزایش روند بهبودی کمک کنند.
افرادی که در قسمت پایین کمر، درد را احساس می‌کنند، در صورت داشتن علائم زیر باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند:

  • مشکل در راه رفتن یا حرکت دادن پاها
  • از بین رفتن عملکرد روده یا مثانه
  • بی حسی پاها
  • درد بسیار شدید

پزشک می‌تواند به فرد در شناسایی علل احتمالی بروز کمردرد کمک کند و درمان مناسب را ارائه دهد. اما اگر کمردرد شدید باشد و بهتر نشود و همراه با علائم دیگری باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan