تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

التهاب استخوان‌های کنجدی در پا

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اکثر استخوان‌های بدن انسان در محل مفاصل به هم متصل می‌شوند. اما تعداد کمی استخوان وجود دارند که به هیچ استخوان دیگری متصل نیستند. به جای آن، فقط به تاندون‌ها وصل شده یا درون عضلات قرار می‌گیرند. به این استخوان‌ها، استخوان‌های کنجدی گفته می‌شود. استخوان کشکک (پاتلا) بزرگترین استخوان کنجدی بدن است. دو استخوان کنجدی بسیار کوچک (حدودا اندازه‌ی یک دانه‌ی ذرت) در بخش زیرین پنجه‌ی پا و نزدیک انگشت شست قرار دارند که یکی در بخش بیرونی پا و دیگری نزدیک‌تر به بخش میانی پا است.

التهاب استخوان‌های کنجدی در پا

استخوان‌های کنجدی مانند قرقره عمل می‌کنند. آن‌ها سطح روانی برای لغزش تاندون‌ها ایجاد کرده و درنتیجه توانایی انتقال نیروی عضلات را افزایش می‌دهند. استخوان‌های کنجدی پنجه‌ی پا نیز در تحمل وزن شرکت کرده و به بلند کردن انگشت شست کمک می‌کنند. استخوان‌های کنجدی نیز مانند تمام استخوان‌های دیگر ممکن است دچار شکستگی شوند. علاوه‌براین، تاندون‌های اطراف استخوان‌های کنجدی نیز ممکن است خراشیده شده و یا دچار التهاب شوند. به این وضعیت سزاموئیدیت یا التهاب استخوان‌های کنجدی گفته می‌شود که نوعی التهاب تاندون است. این عارضه در میان رقصندگان باله، دوندگان و بازیکنان بیسبال شایع است.

علائم التهاب استخوان‌های کنجدی

  • درد در زیر انگشت شست در سینه‌ی پا متمرکز است. اگر تنها التهاب وجود داشته باشد درد به تدریج افزایش می‌یابد اما در موارد شکستگی شروع درد ناگهانی و فوری است.
  • تورم و کبودی ممکن است وجود داشته باشد یا نداشته باشد.
  • خم و راست کرد انگشت شست ممکن است دردناک و دشوار باشد.

تشخیص

طی معاینه، پزشک وجود حساسیت به لمس را در محل استخوان‌های کنجدی بررسی می‌کند. او ممکن است مقداری استخوان‌ها را دستکاری کند یا از شما بخواهد انگشت شستتان را خم و راست کنید. همچنین ممکن است خود پزشک انگشت شستتان را به سمت بالا و پایین حرکت دهد تا ببیند آیا درد شما تشدید می‌شود یا خیر.

پزشک ممکن است جهت اطمینان از تشخیص خود، برای شما X-ray تجویز کند. در بسیاری از افراد، استخوان کنجدی نزدیک‌تر به مرکز پا دوتکه است. از آن‌جایی که لبه‌های استخوان دوتکه صاف‌ هستند ولی لبه‌های استخوان شکسته شده تیز و زاویه‌دار اند، X-ray می‌تواند برای تشخیص این دو حالت از همدیگر مفید باشد. ممکن است به تصویر پای دیگر نیز برای مقایسه‌ی ساختارهای استخوانی نیاز باشد. اگر تصویر X-ray نرمال باشد، پزشک ممکن است اسکن استخوان درخواست کند.

درمان التهاب استخوان‌های کنجدی

درمان التهاب استخوان‌های کنجدی

درمان این عارضه غالبا غیرجراحی است. با این حال، اگر درمان‌های محافظتی اثر نکنند، ممکن است پزشک جراحی برداشتن استخوان‌های کنجدی را توصیه کند.

التهاب استخوان‌ کنجدی

  • فعالیت‌های ایجادکننده‌ی درد را انجام ندهید.
  • برای کاهش درد، آسپیرین یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • استراحت کنید و روی کف پای خود یخ بگذارید. یخ را مستقیما با پوست تماس ندهید. به جای آن از کیسه یخ استفاده کنید یا یخ‌ها را درون یک حوله قرار دهید.
  • کفش‌هایی با کفی نرم و پاشنه‌ی کوتاه بپوشید. کفش‌هایی که کفی سخت دارند ناراحتی شما را تشدید می‌کنند.
  • از کفی‌های طبی پدگذاری شده که توسط کارشناس بر اساس عارضه طراحی می‌شوند استفاده کنید.
  • به تدریج به فعالیت‌های پیشین خود بازگردید و حین انجام این فعالیت‌ها از کفی‌های حمایت‌کننده استفاده کنید. از فعالیت‌هایی که باعث افتادن وزن روی سینه‌ی پایتان می‌شود خودداری کنید.
  • پزشک ممکن است تزریق استروئید برای کاهش التهاب استخوان‌های کنجدی را توصیه کند.
  • اگر پس از این اقدامات علائم همچنان باقی مانده باشند، باید به مدت ۴ الی ۶ هفته از ارتوز استفاده کنید.

شکستگی استخوان کنجدی

  • نیاز است که کفشی با کفی سخت یا یک ارتوز شکستگی پا بپوشید.
  • ممکن است به یک کفی با پدی برای برداشتن فشار از روی استخوان کنجدی نیاز پیدا کنید.
  • مسکن‌هایی مانند آسپیرین یا ایبوپروفن ممکن است توصیه شوند.
  • رفع درد و ناراحتی ممکن است چند ماه طول بکشد.
  • کفی‌ها و دیگر انواع ارتوزها معمولا برای ترمیم این نوع شکستگی‌ها بسیار مفید‌اند.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan