تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اهمیت اندازه گیری دور سر جنین با استفاده از سونوگرافی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یکی از موارد بسیار مهم در کنترل رشد جنین بررسی ابعاد سر و میزان رشد آن به تناسب رشد بدن در تمامی سونوگرافی ها است. به این منظور متخصص سونوگرافی در هر بار مراجعه پارامتری به نام دور سر جنین اندازه گیری می کند. با توجه پیشرفت‌های تکنولوژی، ابزارهایی در دسترس هستند که می‌توانید با آنها رشد و تکامل جنینتان را قبل از به دنیا آمدن کنترل کنید.

یکی از مهمترین، کارآمد ترین و نیز بی ضرر ترین این ابزارها سونوگرافی است. شما می‌توانید از همان هفته های ابتدایی یعنی از حوالی هفته های ششم تا هشتم، ساک بارداری شامل جنین، جفت، کیسه زرده و… را در تصاویر سونوگرافی مشاهده کنید. اما در این زمان با توجه به ابعاد بسیار کوچک جنین، چیزی جز یک خط چند میلیمتری از او نمایان نخواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوزبند طبی کلیک کنید.

با گذشت زمان و پیشرفت روندهای تکاملی، بخش‌های مختلف بدن جنین شما تشکیل شده و رشد می کنند، به این ترتیب می توان تصاویر واضح تری از آنها به وسیله سونوگرافی تهیه کرده و حتی بخش های مختلف بدن آنها را اندازه گیری کرد.

اهمیت اندازه گیری دور سر جنین با استفاده از سونوگرافی

کوچک یا بزرگ بودن بیش از حد اندازه دور سر جنین

جهت کنترل روند رشد جنین، متخصصان سونوگرافی در هر بار مراجعه (خصوصا در سه ماهه دوم و سوم) بخش هایی از بدن جنین را به طور ویژه و دقیق اندازه گیری می کنند، سپس اندازه ها را با اعداد مربوط به سونوگرافی یک جنین نرمال با سن بارداری مشابه (که به صورت جداولی از پیش تهیه شده در اختیار آنهاست) مقایسه می کنند. به این ترتیب می توان در مورد مناسب بودن و یا نبودن رشد جنین نسبت به سن بارداری قضاوت نمود تا  در صورت نیاز بررسی های بیشتر انجام شود.

اندازه گیری اندازه دور سر جنین در کنار موارد دیگر برای تخمین وزن جنین خصوصا در ماه های پایانی بارداری ضروری است. کوچک بودن و یا بزرگ بودن بیش از حد HC گرچه معمولا دلالت بر تفاوت های ژنتیکی دارد اما بررسی آن بسیار ضروری است زیرا گاها ممکن است نشانه ابتلای جنین به عارضه هایی همچون میکروسفالی، ماکروسفالی، هیدرو سفالی، براکی سفالی و … باشد.

اهمیت اندازه گیری دور سر جنین با استفاده از سونوگرافی

آیا میزان HC خارج از محدوده نرمال، خطرناک است؟

در واقع اعداد و محدوده‌­ای که درباره میزان نرمال HC جنین در سونوگرافی بارداری در این مقاله مطرح کردیم، یک سری قاعده و اصول کلی هستند.

اندازه سر جنین تا حد زیادی به ویژگی­های ژنتیکی او و پدر و مادر بستگی دارد. تعیین نرمال بودن یا نبودن HC کار راحتی نیست و به تشخیص پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص رادیولوژی نیاز دارد. در صورت بزرگ یا کوچک بودن HC، پزشکان یک سری آزمایش‌ها و بررسی­های تکمیلی را انجام می­‌دهند. به این ترتیب می­‌توانند از رشد و نمو صحیح جنین شما مطلع شوند و در صورت بروز مشکل، اقدامات لازم را انجام دهند.

بنابراین اگر میزان HC در برگه سونوگرافی بارداری شما عددی خارج از محدوده باشد، حتما باید با پزشک متخصص در این باره صحبت کنید.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan