تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

براکی سفالی در نوزادان چیست و چطور درمان می شود؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

براکی سفالی نوعی سندرم سر صاف است و با صافی در پشت سر مشخص می شود که در آن عرض سر از حد معمول بیشتر است. برخلاف پلاژیوسفالی، در براکی سفالی شاهد عدم تقارن در سر نوزادان نیستیم، مگر اینکه همراه با پلاژیوسفالی باشد.

براکیوسفالی

جمجمه نوزاد و درزهایی (سوچور) که استخوان‌های جمجمه را به هم متصل می‌کنند در ابتدای زندگی نرم و انعطاف پذیر هستند تا سر را با  رشد مغز تطبیق دهند. به دلیل انعطاف پذیری جمجمه، وقتی پشت سر کودک صاف می شود شکل سر از پشت بسیار پهن و بلند به نظر می‌رسد. استخوان های گیجگاهی که درست بالای گوش قرار می گیرند نیز ممکن است خم و برجسته شوند.

در نوزادان مبتلا به براکی سفالی ممکن است:

  • جمجمه در قسمت پشت صاف باشد
  • بالای پشت سر بلند باشد
  • چهره نوزاد پهن باشد
  • گوش‌های نوزاد بیرون زده باشد

ممکن است کودک شما مبتلا به پلاژیوسفالی باشد، که در این حالت سر نامتقارن است. که معمولاً یک طرف سر صاف‌تر از حالت معمول است. کرانیوسینوستوز نیزنوعی بدشکلی مادرزادی جمجمه در نوزادان است که قبلا آن را شرح دادیم.

در بیشتر موارد، نوزادان ترکیبی از براکیسفالی و پلاژیوسفالی دارند.

چه عواملی باعث براکی سفالی در سر نوزادان می شود؟

براکیسفالی موضعی به دلیل موقعیت قرار گرفتن نوزاد پس از تولد ایجاد می شود و عوامل خطر برای ابتلا به براکیسفالی در خارج از رحم شبیه به عوامل خطر ابتلا به پلاژیوسفالی است.
 یکی از عوامل اصلی خطر این است که کودک می تواند در طول شبانه روز برای مدت طولانی در یک موقعیت خوابانده شود. توصیه ما این است که شما باید کودک خود را همیشه به پشت بخوابانید ولی در طول روز، هنگامی که کودک شما بیدار است و شما در کنار او هستید، برای کاهش فشار وارد شده به پشت سر، کودک خود را به شکم بخوابانید.

انواع براکی‌ سفالی چیست؟

با توجه به علت ایجاد براکی‌سفالی دو نوع از این بیماری وجود دارد. که شامل درجه‌های خفیف تا شدید است.

  • براکیسفالی تغییر شکل نامتقارن (ADB) که به عنوان پلاژیوسفالی همراه با براکیسفالی یا بالعکس شناخته می شود،ADB  ترکیبی از پلاژیوسفالی و براکیسفالی است که منجر به صاف شدن پشت سر می شود. این مشکل باعث ایجاد سر غیر معمول و پهن و ظاهری نامتقارن می شود.
  • براکی سفالی تغییر شکل متقارن (SDB) – SDB به براکسیفالی گفته می شود که همراه با پلاژیوسفالی نباشد و عدم تقارن را نشان ندهد. در این نوع عریض شدن دو طرفه است.

انواع بد شکلی در سر نوزادان را به طور کامل می‌توانید در مطلب «بدشکلی جمجمه یا سندروم سر صاف در نوزادان» بشناسید.

نشانه‌ های براکی‌ سفالی

براکی‌سفالی در نوزادان از لحاظ ظاهری در حدود هشت هفتگی آشکار می شود. در این حالت هنگام مشاهده کودک از پهلو و از بالا، والدین مشاهده می‌کنند که سر کودک آنها از پشت صاف است. همچنین از جلو نسبت به حالت عادی ظاهری عریض دارد.

برای تشخیص این سندرم نشانه هایی باید در نوزادان بررسی شوند:

  • صاف شدن پشت سر نوزادان در استخوان پس سری. استخوان پس سری استخوان تحتانی پشت سر است.
  • سری که در مقایسه با سر طبیعی تخم مرغ شکل، در قسمت پشت کمی عریض‌تر است.
  • سری که در پشت در مقایسه با جلو بسیار بلند است.
  • برجستگی در ناحیه شقیقه نزدیک به جلوی سر.
  • برآمدگی بالای گوش ها.
  • عدم تقارن در پشت سر که نشان دهنده پلاژیوسفالی است.
بدشکلی جمجمه

تشخیص و درمان براکی‌سفالی

بهترین نوع درمان براکی‌سفالی بسته به سن و شدت بیماری در افراد متفاوت است. همانند پلاژیوسفالی، ما در ابتدا توصیه می کنیم با استفاده از تکنیک‌های تغییر مکان سر، قبل از در نظر گرفتن کلاه ارتوزی، براکی‌سفالی را اصلاح کنید.
با این حال، برای موارد شدید براکیسفالی، کلاه ارتوزی سفارشی ساز می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیری ایجاد کند.

اصلاح براکی سفالی با تغییر موقعیت سر نوزادان

برای نوزادانی که شکل سرشان از نظر براکیسفالی خفیف است و برای نوزادانی که هنوز خیلی کوچک هستند، توصیه می کنیم قبل از هر چیز تکنیک های تغییر مکان را امتحان کنید. روشهای جا به جایی اغلب می تواند به درمان براکیسفالی کمک کند. خوابیدن به شکم به کودک شما در طول روز فرصت می دهد تا در این موقعیت بازی کند و آنها را ترغیب می‌کند تا بیشتر در این وضعیت باقی بمانند.

اسباب بازی‌های حرکتی و موبایل‌ها

استفاده از اسباب بازی و موبایل در تخت نوزاد به عنوان منبع سرگرمی و کمک کننده به خواب شناخته می‌شود. با این حال، می توان از آنها برای تشویق نوزادان به خوابیدن در وضعیت‌های مختلف برای قرار گرفتن سر در وضعیت‌های مختلف استفاده کرد. تغییر موقعیت اسباب بازی‌ها و موبایل‌ها می تواند روی کودک شما تأثیر بگذارد تا سر خود را برگرداند و فشار وارده به نواحی سر خود را کاهش دهد.

تغییر موقعیت‌های نگهداری و حمل کودک

هنگامی که به کودک خود غذا می‌دهید یا او را حمل می‌کنید، سعی کنید موقیت کودک خود را تغییر دهید. در صورت ممکن، به جای صندلی ماشین یا کالسکه کودک، از قلاب و بند استفاده کنید. در این صورت سر کودک شما را تا حد امکان متحرک است.  
با این حال، اگر این روش ها موفق نباشند و یا مشکل سر کودک شدید است، درمان کلاه ارتوزی برای بهبود وضعیت براکی‌سفالی توصیه می‌شود. کلاه ارتوزی با رشد جمجمه طبیعی کودک شما منطبق می‌شود تا اصلاح دائمی ایجاد کند. این روش درمانی در صورتی که بین ۴ تا ۷ ماهگی شروع شود بسیار موثر است، اما امکان درمان براکی‌سفالی تا ۱۴ ماهگی نیز وجود دارد.

کلاه ارتوزی براکی سفالی در نوزادان

اقدام به موقع و استفاده از کلاه ارتوز می‌تواند کیفیت زندگی کودک را به شدت تحت تاثیر مثبت قرار دهد. در طول درمان، والدین بهبود قابل توجهی در شکل سر، حتی فقط چند هفته پس از درمان مشاهده می کنند. شایان ذکر است که در طول فرآیند اصلاح، استخوان های گیجگاهی خمیده ممکن است بیشتر به چشم بیایند.
با این حال، این مسئله طبیعی است . با گذشت زمان و با ادامه رشد سر و اصلاح شکل آن به حالت طبیعی این سندرم از بین می‌رود. اگر درمان به اندازه کافی زود شروع شود و کلاه ارتوزی طبق دستورالعمل خود استفاده شود، درمان می‌تواند کیفیت زندگی کودک شما را تحت تأثیر قرار داده و به طور دائمی بهبود بخشد.

براکی سفالی در نوزادان چیست؟

براکی سفالی وضعیتی است که با صاف شدن پشت جمجمه مشخص می شود. اکثر والدین متوجه سر براکی سفالیک نوزادشان در حدود هشت هفتگی می‌شوند، به طوری که سر نوزادشان بازتر از حد انتظار به نظر می‌رسد و گوش‌هایشان گاهی بیرون می‌آید.براکی سفالی وجود یک جمجمه نسبتاً پهن و کوتاه (معمولاً حداقل ۸۰٪ طول عرض) است.براکی سفالی همچنین می تواند شامل برآمدگی جزئی در پیشانی و ابروی پهن باشد.در نوزادان مبتلا به براکی سفالی، سر اغلب بالاتر از اکسی پوت است و ممکن است کل اکسی پوت کاملاً صاف و بدون گرد شدن به سمت گردن به نظر برسد. براکی سفالی نوعی سندرم سر صاف است و میتواند به تنهایی یا همراه با پلاژیوسفالی رخ دهد.

رمزگشایی پلاژیوسفالی و براکی سفالی می تواند برای والدینی که متوجه یک ناحیه صاف روی سر فرزندشان می شوند گیج کننده باشد.براکی سفالی زمانی رخ می دهد که رشد طبیعی سر نوزاد با فشار خارجی برخورد می کند که به نوبه خود رشد آن ناحیه از سر را مهار می کند. در اوایل دوران نوزادی، جمجمه نوزاد هنوز آنقدر نرم است که تحت فشار خارجی قالب گیری شود، که می تواند منجر به تغییر شکل نواحی جمجمه و در نتیجه براکی سفالی شود.براکی سفالی دلایل مختلفی برای این فشار خارجی دارد که ممکن است در دوران بارداری در رحم یا در نتیجه فشار خارجی خارج از رحم باشد. شایع ترین علل براکی سفالی عبارتند از:

۱.فشار خواب: نوزادان با جمجمه نرم و انعطاف پذیری به دنیا می آیند که در دوران نوزادی تمایل به رشد دارد. صاف شدن جمجمه ممکن است اتفاق بیفتد اگر کودک شما تمایل داشته باشد که هر شب در همان وضعیت بخوابد، بنابراین به همان ناحیه سر فشار می آورد. همانطور که ناحیه صاف رشد می کند، کودک شما ممکن است بیشتر به این وضعیت خاص عادت کند و بیشتر صاف شود یا ممکن است سر آنها به طور طبیعی در این حالت بچرخد. این علت براکی سفالی به ویژه به دلیل توصیه های خوابی که به والدین داده می شود، شایع است.

کمپین بازگشت به خواب والدین را تشویق می کند تا فرزندان خود را به پشت بخوابانند تا از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) جلوگیری کنند. علیرغم تأثیر آن بر شیوع سندرم سر صاف، ما مدافعان واقعی یک کمپین بسیار موفق بازگشت خواب هستیم و به والدین توصیه نمی کنیم از پیروی از این توصیه اجتناب کنند. از زمانی که این کمپین شگفت انگیز شروع شد، تعداد نوزادانی که در گهواره های خود می میرند به طور چشمگیری کاهش یافته است.علل مادرزادی براکی سفالی را میتوان گفت:

۱.اندازه سر بزرگ: برخی از کودکان به سادگی سر بزرگتری نسبت به دیگران دارند و ماهیچه های یک کودک بسیار کوچک نمی توانند سر را از حالت صاف دور کنند.

۲.شکل دهی قبل از تولد در بدو تولد: نوزاد ممکن است به دلیل قرار گرفتن در رحم یا فرود در کانال زایمان با شکل سر براکی سفالیک متولد شود. ما اغلب نوزادانی را می بینیم که قبل از تولد در وضعیت خوابیده به پشت بودند.

۳.هیدر آمنیون (مایع آمنیوتیک کم): وقتی کیسه آمنیوتیک مادر حاوی مایع کافی نباشد، بالشتک کمتری در رحم وجود دارد. علاوه بر این، اگر چند فرزند در رحم وجود داشته باشد، مانند دوقلو، رحم “بیش از حد” می شود. این محیط قبل از تولد می تواند فشار زیادی به جمجمه نوزاد وارد کند و در نتیجه سر براکی سفالیک شکل بگیرد.

پلاژیوسفالی چیست؟

پلاژیوسفالی وضعیتی است که در آن سر کودک شما صاف یا بد شکل است. درجات مختلفی از شدت وجود دارد که می تواند در دوران بارداری یا بعد از زایمان رخ دهد.پلاژیوسفالی موضعی یا “سندرم سر صاف” شایع تر است. در حدود ۵۰ درصد از کودکان رخ می دهد. پلاژیوسفالی مادرزادی یا کرانیوسینوستوز یک نقص مادرزادی نادر است.پزشکان پلاژیوسفالی را در نوزادان تشخیص می دهند. علائم این بیماری با توجه به  انواع و شدت متفاوت است. پزشک می تواند به شناسایی علائم کودک شما کمک کند، که عبارتند از:

  • ناحیه صاف در پشت، پهلو یا جلوی سر
  • کمبود مو در یک مکان
  • ظاهر یک سر تغییر شکل یا پیچ خورده
  • گوش های برآمده (یک گوش به سمت جلو یا بالای سر رانده شده است)

علائم جدی آن عبارتند از:

  • بدون لکه های نرم روی سر کودک شما
  • برجستگی های سخت یا برجستگی در امتداد جمجمه
  • ویژگی های ناهموار صورت یا سایر نقص های صورت
  • عدم افزایش سایز سر فرزندتان
  • تشنج

پلاژیوسفالی مادرزادی یا کرانیوسینوستوز یک نقص مادرزادی است. هنگامی که کودک شما به دنیا می آید، بخیه های سر او باید باز و نرم باشد. این به جمجمه آنها اجازه می دهد تا در چند سال اول به رشد و تغییر شکل خود ادامه دهد. در کرانیوسینوستوز، یک یا چند بخیه زود بسته می شود که شکل سر نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد.پلاژیوسفالی چگونه تشخیص داده می شود؟جمجمه نوزاد به طور طبیعی نرم است و در طول زمان به رشد و تغییر شکل خود ادامه می دهد. به عنوان یک والدین، نظارت منظم می تواند تعیین کند که آیا سر فرزند شما در حال رشد است یا تغییر شکل یافته است. پزشک شما همچنین سر فرزندتان را در معاینات معمول اندازه گیری می کند.

پزشکان توصیه می کنند که سر کودک را از بالا نگاه کنید و مستقیم به پایین نگاه کنید. اگر متوجه یک نقطه صاف مداوم روی سر فرزندتان شدید، می توانید با گرفتن عکس آن را ردیابی کنید. اگر لکه تغییر نکرد یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.هیچ آزمایشی برای تشخیص سندرم سر صاف لازم نیست. اگر پزشک شما به پلاژیوسفالی مادرزادی احتمالی مشکوک باشد، ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند اشعه ایکس را تجویز کند.

کلاه مخصوص تغییر شکل کودکان

کلاه تغییر شکل سر به عنوان یک ارتز جمجمه استفاده می شود و از بسیاری جهت  ها با بقیه ی کلاه ها (مانند کلاه ایمنی که هنگام اسکیت بورد یا دوچرخه سواری استفاده می شود) بسیار فرق دارد. در درجه ی اول، این کلاه ها توسط یک متخصص مراقبتی مناسب و با تجربه تجویز می شود. این کار معمولاً توسط والدین کودک در نوبت ارتوپد اطفال و توسط پزشک دارای تجربه در زمینه ارتز کودکان انجام می شود. این متخصصان با گرفتن گچ سر کودک و یا با استفاده از اسکن لیزری سه بعدی، سر کودک را اندازه گیری می کنند و آن یک کلاهک تغییر شکل سر ساخته می شود که به گونه ای طراحی شده است که می توان آن را در حین درمان تنظیم کرد. . در صورت لزوم این نوع کلاهک ها از یک پوسته بیرونی سخت و یک قسمت داخلی کف آلود تشکیل شده اند که باعث ایجاد فشار ملایم اما ثابت بر روی قسمت بیرون زده سر می شود. اجازه دادن به قسمت دیگر به خودی خود رشد کند. 

  1. خواهشا این مشکلو توی نوزادان جدی بگیرید و به هیچ عنوان بی خیالش نباشید. الان من مشکل سر تخت(از پشت سر) دارم چونکه احتمالا در نوزادی زیاد به پشت خوابونده شدم و بسیار برام باعث شرم و خجالت و عذاب فراوانی شده.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan