تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

علت زانودرد (ازگود اشلاتر) در نوجوانان در حال رشد

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اگر نوجوان در حال رشدتان مدام از زانودرد شکایت می‌کند این مطلب برای شماست.
بیماری ازگود اشلاتر (Osgood-Schlstter) یکی از دلایل رایج زانودرد در نوجوانان در حال رشد است. این بیماری درواقع التهاب ناحیه‌ای از زیر زانو است که تاندون کشکک به استخوان ساق متصل می‌شود.

Osgood Schlatter

ازگود اشلاترمیان معمولا طی دوره‌های جهش رشد که استخوان‌ها، عضلات، تاندون و دیگر ساختارها به سرعت در حال رشد هستند رخ می‌دهد.

کودکان و نوجوانان ورزشکار، مخصوصا ورزش‌هایی که شامل دویدن و پریدن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این وضعیت و زانودرد قرار دارند. زیرا فعالیت فیزیکی باعث اعمال فشار بیشتر روی استخوان‌ها و عضلات می‌شود. با این حال نوجوانان غیرفعال هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

در بیشتر موارد علائم ازگود اشلاتر با درمان‌های ساده مانند استراحت، بریس، یخ، دارو و تمرینات کششی و قدرتی از بین می‌روند و فرد می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

شرح

در استخوان‌های کودکان و نوجوانان ناحیه‌ای به نام صفحه‌ی رشد وجود دارد که رشد استخوان از آن جا صورت می‌گیرد. صفحات رشد نواحی غضروفی در انتهای استخوان‌ها هستند. وقتی رشد کودک به اتمام برسد،‌این صفحات سخت و استخوانی می‌شوند.

بعضی صفحات رشد محل اتصال تاندون‌هایی هستند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. در انتهای بالایی استخوان ساق پا و روی صفحه‌ی رشد آن، یک برجستگی استخوانی وجود دارد که به آن دکمه‌ی تیبیا می‌گویند. تاندون عضله‌ی چهارسر ران در نهایت به این برجستگی اتصال می‌یابد.

وقتی کودکی فعال باشد،‌ عضله‌ی چهارسر با انقباض خود مدام این دکمه را تحت کشش قرار می‌دهد. در بعضی کودکان این کشش مداوم باعث التهاب صفحه‌ی رشد می‌شود. در این حالت برجستگی دکمه‌ی تیبیا بیشتر می‌شود.

علائم ازگود اشلاتر

علائم دردناک معمولا با دویدن، پریدن، و دیگر فعالیت‌های ورزشی بروز می‌کنند. در بعضی موارد هردو زانو با هم درگیر می‌شوند ولی معمولا علائم یکی از زانوها شدیدتر از دیگری است. این علائم شامل:

  • درد و حساسیت به لمس
  • تورم دکمه‌ی تیبیا
  • سفت شدن عضلات قدام یا خلف ران

معاینه‌ی پزشک

علائم ازگود اشلاتر

پزشک طی جلسه‌ی معاینه از علائم بیمار و وضعیت کلی سلامت وی سوال می‌پرسد. او همچنین زانوی بیمار را جهت یافتن منشا درد معاینه می‌کند. طی معاینه ممکن است روی دکمه‌ی تیبیا فشار وارد کند. تشدید میزان درد در این حالت یکی از علائم اصلی ازگود اشلاتر است. علاوه‌براین پزشک ممکن است فرزند شما را با راه رفتن، دویدن، پریدن، و زانو زدن تست کند که آیا علائم دردناک تشدید می‌شوند یا خیر. برای تایید تشخیص این عارضه ممکن است از تصاویر رادیوگرافی هم استفاده شود.

درمان ازگود اشلاتر

درمان ازگود اشلاتر روی کاهش درد و تورم تمرکز دارد.

مهم‌ترین کاری که باید انجام شود کاهش میزان فعالیت فرد است.

در بعضی موارد ممکن است نوجوان به چند ماه استراحت نیاز داشته باشد. با این حال اگر میزان درد و لنگش فرزندتان قابل توجه نیست، می‌تواند به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه دهد.

درمان‌هایی که پزشک شما ممکن است تجویز کند شامل:

  • ارتوز (بریس): بریس‌ها می‌توانند با انتقال فشار به تاندون کشکک،‌ کشش را از روی دکمه‌ی تیبیا و صفحه‌ی رشد بردارند. رایج‌ترین بریس‌ها برای این عارضه زانوبندها یا استرپ‌های زانو هستند. قبلا مطلبی در مورد ارتوز و انواع آن منتشر کرده ایم که می‌توانید مطالعه کنید.
  • تمرینات کششی: تمرینات کششی عضلات قدام و خلف ران (عضلات چهارسر و همسترینگ‌ها) می‌توانند به کاهش درد و جلوگیری از بازگشت عارضه کمک کنند.
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن باعث کاهش درد و التهاب می‌شوند.
  • یخ: گذاشتن یخ روی ناحیه‌ی متورم ممکن است درد و تورم را کاهش دهد. (چندبار در روز، هر بار ۲۰ دقیقه) یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید.

نتیجه

در اکثر موارد، زانودرد نوجوانان و علائم ازگود اشلاتر پس از پایان جهش‌های رشد (۱۴ سالگی برای دختران و ۱۶ سالگی برای پسران) کاملا از بین می‌روند. به همین دلیل، جراحی به ندرت توصیه می‌شود. با این حال برجستگی دکمه‌ی تیبیا ممکن است همچنان باقی بماند.

توجه داشته باشد علت درد زانو و روش های تشخیص و درمان آن به جز ازگود اشلاتر،‌می‌تواند شامل موارد دیگری نیز باشد.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan