تلفن: ۸۸۷۴۸۹۹۰
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

درخواست مشاوره رایگان

Hidden
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انگشت چوگانی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

انگشت چوگانی یا انگشت بیسبالی (Mallet Finger)، نوعی آسیب به تاندون نازک صاف‌کننده‌ی مفصل انتهایی انگشتان است. وقتی یک شیء (مثلا یک توپ) با قدرت به بند انتهایی انگشت برخورد کرده و آن را خم کند، این عارضه رخ می‌دهد. در نتیجه‌ی این عارضه، فرد قادر نخواهد بود بند انتهایی انگشت یا شست خود را صاف کند.

علائم انگشت چوگانی

آناتومی

تاندون‌ها بافت‌هایی هستند که عضلات را به استخوان متصل می‌کنند. عضلات حرکت‌دهنده‌ی شست و انگشتان، درون ساعد قرار گرفته‌اند. تاندون‌های بلندی از این عضلات ادامه یافته و از مچ می‌گذرند و به استخوان‌های کوچک شست و انگشتان متصل می‌شوند.

تاندون‌های اکستنسور که در سطح پشتی دست هستند، وظیفه‌ی صاف کردن انگشتان را بر عهده دارند. تاندون‌‌های فلکسور در کف دست، انگشتان را خم می‌کنند.

شرح انگشت چوگانی

در انگشت چوگانی، وقتی شیء به نوک انگشت برخورد کند، نیروی ضربه تاندون اکستنسور انگشت را پاره می‌کند.

ضربه ممکن است تاندون را پاره کرده یا آن را از محل اتصال خود روی انگشت به عقب براند. در برخی موارد، تکه‌ی کوچکی از استخوان نیز همراه تاندون به عقب رانده می‌شود. به این حالت، آسیب کندگی (Avulsion Injury) گفته می‌شود.

انگشت‌های وسط، حلقه و کوچک، بیش از همه در معرض خطر چوگانی شدن قرار دارند.

علائم انگشت چوگانی

در این حالت انگشت معمولا دردناک، متورم و کبود است. نوک انگشت به طرز آشکاری خم شده و تنها با کمک دست دیگر صاف می‌شود.

خطر عفونت

اگر خون زیر ناخن جمع شده یا ناخن جدا شده باشد به مراقبت فوری نیاز است. این حالت ممکن است نشانه‌ی ایجاد بریدگی در بستر ناخن یا شکستگی باز استخوان زیر ناخن باشد. این نوع آسیب‌ها، شما را در معرض خطر ایجاد عفونت قرار می‌دهند.

کمک‌های اولیه

برای التیام درد و کاهش التهاب، روی انگشت خود کیسه‌ی یخ گذاشته و دستتان را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

معاینه‌ی پزشک

انگشت چوگانی برای بازیابی توان عملکردی به درمان پزشکی نیاز دارد. پزشکان توصیه می‌کنند تا یک هفته پس از آسیب این درمان‌ها انجام شوند. با این حال در بعضی موارد حتی تا یک ماه پس از آسیب نیز انگشت به طور کامل درمان نشده است.

معاینه‌ی فیزیکی

پس از بررسی تاریخچه‌ی پزشکی و علائم، پزشک انگشت شما را معاینه می‌کند. طی معاینه، پزشک انگشت درگیر را نگه داشته و از شما می‌خواهد که خودتان آن را صاف کنید. به این کار، تست انگشت چوگانی گفته می‌شود.

X-Ray

پزشک به احتمال زیاد، گرفتن تصاویر x-ray از انگشت را تجویز می‌کند. در صورتی که بخشی از بند اول انگشت همراه با تاندون به عقب کشیده شده باشد یا شکستگی بزرگی در استخوان وجود داشته باشد در تصاویر x-ray قابل تشخیص است.

درمان انگشت چوگانی

عدم درمان انگشت چوگانی باعث ایجاد خشکی و بدشکلی در نوک انگشت آسیب دیده می‌شود. بیشتر آسیب‌های انگشت چوگانی را می‌توان بدون جراحی درمان کرد.

انگشت چوگانی در کودکان ممکن است غضروف کنترل‌کننده‌ی رشد استخوان را نیز درگیر کند. این مورد باید توسط پزشک به دقت ارزیابی و درمان شود تا کوتاهی یا بدشکلی در انگشت فرد ایجاد نشود.

انگشت چوگانی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درمان غیرجراحی

بیشتر آسیب‌های انگشت چوگانی با استفاده از ارتوز درمان می‌شوند. این ارتوزها نوک انگشت را تا زمانی که التیام یابد در وضعیت صاف شده قرار می‌دهند.

برای بازیابی عملکرد انگشت، ارتوز باید به مدت ۸ هفته تمام وقت پوشیده شود. اگر استفاده از ارتوز باعث ایجاد مشکلات پوستی شود باید با پزشک خود مشورت کنید.

پس از گذشت ۳ تا چهار هفته از آغاز درمان ارتوزی، تعداد ساعات پوشیدن ارتوز کاهش می‌یابد – معمولا فقط شب‌ها پوشیده می‌شود. درمان ارتوزی معمولا هم ظاهر و هم عملکرد ارتوز را برمی‌گرداند. با این حال برخی موارد ممکن است انگشتشان کاملا صاف نشود.

درمان جراحی

در مواردی که قطعه‌ی بزرگی از بند انگشت شکسته شده یا مفصل مقداری در رفته باشد، پزشک درمان جراحی را توصیه خواهد کرد. در این جراحی‌ها با استفاده از پین قطعات شکسته شده را تا زمان ترمیم کنار هم نگه می‌دارند.

در صورتی که شکستگی یا قطعه‌ی استخوانی وجود نداشته باشد، درمان انگشت چوگانی با جراحی کار شایعی نیست. تاندون پاره شده را با پیوند تاندون یا با ثابت کردن مفصل بند آخر انگشت درمان می‌کنند.

در مورد درمان جراحی این عارضه حتما باید با یک جراح ارتوپد مشورت شود.

دیدگاه شما چیست؟

تماس با ما

ما برای پشتیبانی و پاسخ دادن به سؤالات شما همواره آماده هستیم. مراجعان، ارزشمندترین دارایی های یک سازمان هستند. انتقادات و پیشنهادات شما به طور حتم منجر به پیشرفت و تعالی ما خواهد شد. کلینیک تخصصی پیوند اهداف بزرگی برای خود در نظر گرفته است. برای رسیدن به این اهداف ما به کمک شما نیازمندیم. توانمندی های شما قطعا در این راه به ما کمک خواهد کرد.

شماره تماس پشتیبانی:
۸۸۷۴۸۹۹۰
پست الکترونیک:
info[at]peyvandcorp.com
واتساپ:
۰۹۹۰۹۰۴۲۷۴۸

Designed by هفت پیکسل Aryan